Uniform kontinuitet på ikke-fullt-så-fin funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

Hei!

I en oppgave skal jeg avgjøre om følgende funksjon er uniformt kontinuerlig
[tex]\large f(x)=\left\{{\text{-x, for -1\leq x< 0}\atop\text{x^2, 0\leq x\leq 1}}\right[/tex]

Bilde
Av definisjonen så er f kontinuerlig om følgende er oppfylt:
[tex]\forall \epsilon>0 \exist \delta>0 : {x, y \in I, og 0<|x-y|<\delta} \rightarrow |f(x)-f(y)|<\epsilon[/tex]

Hittil definerer jeg I=[-1, 1], og da kan jeg si at |x|<1, og |y|<1.
Jeg får videre at [tex]|x^2+y|<\epsilon[/tex], kan jeg gjøre dette?
Altså kalle[tex]f(x)=x^2[/tex] og[tex]f(y)=-y[/tex]?
I det fall jeg kan det, skal jeg prøve å få [tex]|x^2+y|[/tex] til å bli |x-y| via faktoriseringer og bruke |x|<1, |y|<1.

Er jeg på rett spor?

(Jeg er usikker på hva jeg skal sette inn for f(x) og f(y). Jeg har prøvd å bevise at -x er uniformt kontinuerlig på [-1, 0) og at [tex]x^2[/tex] er uniformt kontinuerlig på [0, 1], men på den siste får jeg at [tex]|x-y|<\frac{\epsilon}{|x+y|}[/tex]. Brøken på høyresiden er størst når x+y er minst, som er når begge er null, som gir en stygg [tex]\epsilon[/tex])
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

Etter litt fundering har jeg kommet frem til dette:

[tex]\forall \epsilon>0 \exist \delta>0 : 0<|x-c|<\delta \rightarrow |f(x)-f(c)|<\epsilon[/tex]

La [tex]\delta=\sqrt{\epsilon}[/tex]

For [tex]x \in [-1, 0)[/tex] og [tex]|x-0|<\delta[/tex]
[tex]|x|<\sqrt{\epsilon}[/tex]
[tex]|-x-0|<\sqrt{\epsilon}<\epsilon[/tex]

Så for [tex]x \in [0, 1][/tex] og [tex]|x-0|<\delta[/tex]
[tex]|x|^2<|\delta|^2[/tex]
[tex]x^2-0<\epsilon[/tex]
[tex]|x^2-0|<\epsilon[/tex] ([tex]\epsilon>0[/tex])

Eller har jeg bare vist at f er kontinuerlig i 0?

Håper noen kan gi meg tilbakemeldinger! :D
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Stusser litt over [tex]\sqrt{\epsilon} < \epsilon[/tex]. Hva om for eksempel epsilon er 1/4 ?

Sikker på at du forresten ikke kan bruke noen teoremer? Vi har jo et teorem som sier at hvis en funksjon er kontinuerlig på et lukket, begrenset intervall, så er den uniformt kontinuerlig på intervallet.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

svinepels skrev:Stusser litt over [tex]\sqrt{\epsilon} < \epsilon[/tex]. Hva om for eksempel epsilon er 1/4 ?

Sikker på at du forresten ikke kan bruke noen teoremer? Vi har jo et teorem som sier at hvis en funksjon er kontinuerlig på et lukket, begrenset intervall, så er den uniformt kontinuerlig på intervallet.
Takk for tilbakemelding! :D

Du har et poeng når det gjelder epsilon; ulikheten gjelder ikke når [tex]0<\epsilon<1[/tex]
Angående teoremene så sier oppgaven at jeg skal bruke "respektive definisjoner til å avgjøre om (...) (oppgaven jeg har kommet til) er uniformt kontinuerlig". Så jeg tror ikke jeg kan bruke slike teoremer :?
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Funker vel med [tex]\delta=\epsilon[/tex].
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

plutarco skrev:Funker vel med [tex]\delta=\epsilon[/tex].
Takk for svar! :D
Men blir ikke da [tex]|x^2-0|<\epsilon^2[/tex]

Og, er fremgangsmåten min riktig for å bevise at funksjonen er uniformt kontinuerlig?
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Et par ting angående beviset. Du kan trygt la [tex]\epsilon \leq 1[/tex], for hvis [tex]\epsilon[/tex] er større kan vi velge [tex]\delta=2[/tex] siden |x-y|<2 impliserer at [tex]|f(x)-f(y)|\leq 1<\epsilon[/tex] for alle x,y i intervallet [-1,1]. Dersom [tex]0<\epsilon \leq 1[/tex] er også [tex]\epsilon^2 \leq \epsilon [/tex].

Jeg ville delt beviset opp i tre tilfeller: (Uten tap av generalitet, la x<y)

1) [tex]x <0, y\leq 0[/tex]

2) [tex]x< 0, y\geq 0[/tex]

3) [tex]x \geq 0, y>0[/tex]
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

plutarco skrev:Et par ting angående beviset. Du kan trygt la [tex]\epsilon \leq 1[/tex], for hvis [tex]\epsilon[/tex] er større kan vi velge [tex]\delta=2[/tex] siden |x-y|<2 impliserer at [tex]|f(x)-f(y)|\leq 1<\epsilon[/tex] for alle x,y i intervallet [-1,1]. Dersom [tex]0<\epsilon \leq 1[/tex] er også [tex]\epsilon^2 \leq \epsilon [/tex].

Jeg ville delt beviset opp i tre tilfeller: (Uten tap av generalitet, la x<y)

1) [tex]x <0, y\leq 0[/tex]

2) [tex]x< 0, y\geq 0[/tex]

3) [tex]x \geq 0, y>0[/tex]
Hvis [tex]\epsilon\leq 1[/tex] så kan vel ikke [tex]|f(x)-f(y)|\leq 1<\epsilon[/tex]?

Og når det gjelder oppdelingen av beviset antar jeg at jeg må finne en felles [tex]\epsilon[/tex] for:

[tex]|-x-y^2|=|x+y^2|<\epsilon[/tex]
[tex]|-x+y|=|x-y|<\epsilon[/tex]
[tex]|x^2-y^2|<\epsilon[/tex]

Men, tusen takk for hjelpen! :D
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Finn først tre som passer for hver av de, så tar du simpelthen den minste av de tre.
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

Jeg skal gjøre 3 bevis:
1. [tex]x<0, y\leq 0[/tex] da gjelder [tex]f(x)=-x, f(y)=-y[/tex]
Her passer det med [tex]\epsilon=\delta[/tex]

2. [tex]x<0, y\geq 0[/tex] da gjelder [tex]f(x)=-x, f(y)=y^2[/tex]
Her får jeg ikke til å gjøre [tex]|x+y^2|[/tex] om til [tex]C|x-y|[/tex]

3. [tex]x\geq 0, y>0[/tex] da gjelder [tex]f(x)=x^2, f(y)=y^2[/tex]
Her er problemet at jeg ikke får til å begrense [tex]|x+y|[/tex] i uttrykket [tex]|x-y|<\frac{\epsilon}{|x+y|}[/tex], [tex]x=0[/tex] funker, for at brøken skal bli størst mulig, men hvordan begrenser jeg y?
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

3. Max|x+y|=2 siden både x og y er i [0,1].
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

wingeer skrev:3. Max|x+y|=2 siden både x og y er i [0,1].
Tusen takk! :D
Nå er det bare (2.) som jeg må fundere mer på.
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

Jeg tror jeg greide (2) nå, håper at noen kan kommentere det snarest mulig om det er feil, eller om noe kunne blitt bedre:

[tex]|x+y^2|<\epsilon[/tex]
[tex]|x+y^2|<|x+y|[/tex] (Siden [tex]0\leq y \leq 1[/tex])
[tex]|x+y|<|-x+y|[/tex] (Siden [tex]x<0[/tex])

Dermed [tex]|x+y^2|<|-x+y|=|x-y|<\delta[/tex]
Fungerer det å sette [tex]\epsilon=\delta[/tex] ?
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
Svar