Greatest Common Divisor

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Phil Leotardo

http://bildr.no/view/K1phbmN

Er egentlig ganske blank på slike bevis-oppgaver, hvordan går man frem på disse? Ber dere selvsagt ikke om hjelp, men om dere f.eks. viser hvordan et slikt bevis skal løses og enkelte hint som gjør at de andre kan løses blir jeg evig takknemmelig!

Phil.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

ingenting på den linken der...

empty gcd...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Kork
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 527
Registrert: 26/07-2011 18:44
Sted: Bergen

Linken funker ikke :(
Mathematics is the gate and key to the sciences.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Phil Leotardo skrev:Wops, fungerer denne da?
http://bildr.no/view/K1phbmNj
nå funka den, vel her har jeg ikke så mye å bidra med. jeg kan anvende gcd og lcm litt

imidlertid på 20a) trur jeg man kan sette gcd(a, b) = 1 og gcd(a, bc) = 1
pga lineær kombinasjon av a og bc , som følger av hinta..
jeg kladda dette raskt...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Brahmagupta
Guru
Guru
Innlegg: 628
Registrert: 06/08-2011 01:56

Kan ta b som et eksempel på et slikt bevis. Bruker [tex](a,b)[/tex] som den største felles divisoren for a og b.

Vi ønsker å vise at hvis [tex](a,b)=1[/tex] og [tex]c|a[/tex] så må [tex](b,c)=1[/tex].
Vi vet at det finnes hele tall [tex]x[/tex] og [tex]y[/tex] slik at [tex]ax+by=1[/tex]. I tillegg finnes et helt tall [tex]q[/tex] slik at [tex]a=cq[/tex].
Setter vi dette inn får vi at [tex](cq)x+by=1 \Rightarrow c(qx)+by=1[/tex]
Fra dette ser vi at 1 kan skrives som en lineærkombinasjon av c og b, og den største felles divisoren av to tall er det minste positive heltallet som
kan skrives som en lineærkombinasjon av de to tallene og dermed [tex](b,c)=1[/tex]
Svar