skvisteoremet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Charlie
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 27/08-2015 19:07

Jeg vet jeg skal bruke skvisteoremet til å løse denne oppgaven, men jeg har ikke skjønt særlig mye av dette teoremet.
Kan noen forklare meg hvordan jeg kan bruke skvisteoremet til å løse denne oppgaven?
Vedlegg
1.PNG
1.PNG (10.73 kiB) Vist 1756 ganger
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Hvor stopper du opp?

Vi har ved skviseteoremet at:

[tex]g(x) \leq f(x) \leq h(x)[/tex]

[tex]\lim_{x \to a} g(x) = \lim_{x \to a} h(x) = L[/tex] så er [tex]\lim_{x \to a} f(x) = L[/tex]

Ved definisjonen til cosinus funksjonen vet vi at:

[tex]-1 \leq \ \cos \left (\frac{\pi}{x-2} \right ) \leq 1[/tex]

Videre får vi da...?
Charlie
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 27/08-2015 19:07

Andreas345 skrev:Hvor stopper du opp?

Vi har ved skviseteoremet at:

[tex]g(x) \leq f(x) \leq h(x)[/tex]

[tex]\lim_{x \to a} g(x) = \lim_{x \to a} h(x) = L[/tex] så er [tex]\lim_{x \to a} f(x) = L[/tex]

Ved definisjonen til cosinus funksjonen vet vi at:

[tex]-1 \leq \ \cos \left (\frac{\pi}{x-2} \right ) \leq 1[/tex]

Videre får vi da...?
Tusen takk, startet på det samme som du gjorde men var veldig usikker, men nå vet jeg at det er riktig. Ender opp med at konstanten må da være 0
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Korrekt!:)
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Hvorfor vi bruke skviseteoremet her egentlig? Hvorfor holder det ikke å si at [tex]\cos \left ( \frac{ \pi}{x-2} \right )[/tex] har funksjonsverdi fra og med -1 til og med 1. Alle verdier dette uttrykket kan ha (gitt [tex]x[/tex] er reel) vil jo være et reelt tall i dette intervallet. Og ethvert slikt tall multiplisert med 0 (den andre faktoren i grensen i oppgaven) vil jo nødvendigvis bli null.
Svar