Konvergensradius rekker

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Heisann,

Følgende definisjon er gitt:

[tex]\sum_{n=0}^{\infty}a_{n}(x-c)^{n}[/tex]

kalles en potensrekke. Den har konvergensradius [tex]R=\lim_{n\rightarrow \infty}\left |\frac{a_{n}}{a_{n+1}} \right |[/tex]

Dette er forholdsvis enkelt å regne ut i de fleste tilfeller. Problemet jeg opplever er at min oppfatning av [tex]a_{n}[/tex] avviker noe fra fasits oppfatning.

For eksempel har vi rekken [tex]\sum_{n=0}^{\infty}n^2(3x)^n[/tex] hvor fasit definerer [tex]a_{n}=n^23^n[/tex]

I min naivitet trodde jeg at her var [tex]a_{n}=n^2[/tex].

Noen som kan belære meg? :D
madfro
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 08/03-2016 13:19

Hei,

Ut i fra definisjonen av en potensrekke, så ser vi at rekken må skrives på formen [tex]\sum{a_n(x-c)}[/tex], der x er den ukjente og c er sentrum.

For rekken din er c = 0, så vi trenger ikke ta hensyn til det. Derimot må du få x alene, og flytte alt som er konstant mht x utenfor. Altså blir [tex]a_n = n^23^n[/tex].

Alternativt så går det an å bytte variabelen x med [tex]y = 3x[/tex], slik at du har rekken

[tex]\sum^\infty_{n=0}a_ny^n[/tex].

Prøv å finn konvergensradiusen til både denne rekken, og den i oppgaven og se om du ser sammenhengen mellom variabelbyttet og radiusen.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

madfro skrev:Derimot må du få x alene, og flytte alt som er konstant mht x utenfor. Altså blir [tex]a_n = n^23^n[/tex].

Prøv å finn konvergensradiusen til både denne rekken, og den i oppgaven og se om du ser sammenhengen mellom variabelbyttet og radiusen.
Det gav mening. Tror jeg er med nå! Så, tusen takk! :)

Skal regne på det når jeg kommer til skolen. ;)
Svar