Vanskelig brøk

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

Er vel ikke akkurat en nøtt, og det er sikkert en lett overgang for de fleste. Men jeg har prøvd mye og sitter bom fast på den her :S

[tex][\frac{{\sqrt {\sqrt {2} + 2 } + \sqrt {2 - \sqrt 2 } }}{{2\sqrt 2 }} = ???? = \frac{1}{2}\sqrt {2 + \sqrt 2 } [/tex]
Sist redigert av gundersen den 31/03-2011 15:58, redigert 2 ganger totalt.
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

Klarer ikke å overføre fra mathtype til latex-kodene på dette forumet :S noen som kan tipse meg om hvordan jeg overfører til riktig koding?

Edit:Nvm klarte det sånn halvveis til slutt
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

1. Du har overført riktig, men du må huske å inkludere tex parenteser rundt utttrykket ditt slik som dette.

Kode: Velg alt

[tex]\[\frac{{\sqrt {\sqrt {2 + 2} } + \sqrt {2 - \sqrt 2 } }}{{2\sqrt 2 }} = ???? = \frac{1}{2}\sqrt {2 + \sqrt 2 } \][/tex]
Det gir uten kodetaggene:

[tex]\[\frac{{\sqrt {\sqrt {2 + 2} } + \sqrt {2 - \sqrt 2 } }}{{2\sqrt 2 }} = ???? = \frac{1}{2}\sqrt {2 + \sqrt 2 } \][/tex]

Uansett, det fineste jeg klarer å forkorte uttrykket til er dette.

[tex]\frac{1}{4}\left( {2 + \sqrt 2 \sqrt {2 - \sqrt 2 } } \right)[/tex]

Wolfram sier at fasiten er feil

http://www.wolframalpha.com/input/?i=%2 ... %282%29%29
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
gundersen
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 219
Registrert: 28/01-2010 20:11

Unnskyld! ble en feil da jeg holdt på å klure med latex i sted, rettet den opp nå!

Dette gir riktig verdi på hver side av =
Denne overgangen her jeg ikke ser, vet ikke om det er noen fancy metoder for å løse disse?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

gundersen skrev:Er vel ikke akkurat en nøtt, og det er sikkert en lett overgang for de fleste. Men jeg har prøvd mye og sitter bom fast på den her :S
[tex][\frac{{\sqrt {\sqrt {2} + 2 } + \sqrt {2 - \sqrt 2 } }}{{2\sqrt 2 }} = ???? = \frac{1}{2}\sqrt {2 + \sqrt 2 } [/tex]
[tex]\frac{{\sqrt {\sqrt {2} + 2 } + \sqrt {2 - \sqrt 2 } }}{{2\sqrt 2 }}[/tex]
hvis du kvadrerer teller og nevner og bruker kvadratsetninga og rydder, oppnås svaret ved å ta rota til slutt igjen...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar