Hermitiske og unitære matriser

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

(La [tex]A^\dagger[/tex] stå for [tex]A[/tex]s komplekskonjugerte transponerte.)

La [tex]H[/tex] være en hermitisk matrise [tex](H^{\dagger}=H)[/tex]. Vis at

[tex]U=\sum_{n=0}^{\infty} \frac{(iH)^n}{n!}=I+iH-\frac{H^2}{2}-\frac{iH^3}{6}+...[/tex]

er en unitær matrise [tex](U^\dagger U=I)[/tex].

Edit: Fikset feilen påpekt av ClaudeShannon.
Sist redigert av espen180 den 09/05-2011 00:13, redigert 1 gang totalt.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Skal grensen egentlig gå fra n = 0? Virker sånn ut i fra de første leddene av summen (som du har skrevet ut).
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Ja, det stemmer selvfølgelig. Takk for at du påpekte det!
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

Vi vet at Hermitiske matriser er (unitært) diagonaliserbare. Altså kan vi skrive [tex]H=VDV^{-1}[/tex] med [tex]D[/tex] en diagonalmatrise og [tex]V[/tex] en unitær matrise. Altså får vi [tex]V^{-1}UV=\sum_{n=0}^{\infty} \frac {(iD)^n} {n!} = \left ( \sum_{n=0} ^{\infty} \frac {(id_j)^n} {n} \right ) _{j,j}[/tex] der jeg med den siste notasjonen mener diagonalmatrisen med diagonalelementer lik det inni parentesen, der [tex]d_j[/tex] er elementene på diagonalen til [tex]D[/tex]. Siden summen inne i parentesen da er lik [tex]e^{id_j}[/tex] har vi videre [tex]V^{-1}UV=e^{iD}[/tex] der jeg med denne notasjonen (som jeg lover vil bli den siste jeg finner på akkurat nå) mener diagonalmatrisen hvis diagonalelement j er lik [tex]e^{id_j}[/tex], der [tex]d_j[/tex] er det tilsvarende diagonalelementet i D. Definisjonen kan også gjøres for ikke-diagonale matriser, og vi har da klart [tex]\left ( e^{iA}\right ) ^{\dagger} = e^{-iA}[/tex], og [tex]e^{iA} e^{iB} = e^{i(A+B)}[/tex] for alle matriser [tex]A, B[/tex]. Vi får altså [tex]U=Ve^{iD}V^{-1}[/tex], og konjugattransponerer vi får vi [tex]U ^{\dagger}={V^{\dagger}}^{-1} e^{-iD} V^{\dagger}[/tex]. Ganger vi sammen disse uttrykkene får vi [tex]UU^{\dagger} = Ve^{iD}V^{-1}{V^{\dagger}}^{-1} e^{-iD} V^{\dagger} = Ve^{iD}e^{-iD} V^{\dagger} = Ve^{i(D-D)} V^{\dagger}=VIV^{\dagger}=I[/tex] som ønsket.

Vi merker oss forøvrig også at den teoretiske biten av dette går bra - potensrekken for [tex]e^z[/tex] konvergerer overalt, så summene våre konvergerer og for den opplagte definisjonen av matrisesummen gjør også denne det og vi er ferdige.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Flott! :D
TrulsBR
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 19/04-2005 21:31
Sted: Trondheim

For å være i overkant pirkete.:
Karl_Erik skrev:[tex]Ve^{iD}e^{-iD} V^{\dagger} = Ve^{i(D-D)} V^{\dagger}[/tex]
Dette holder fordi [tex]D[/tex] kommuterer med seg selv, men er ikke sant generelt, så det kan være greit å presisere.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Haha, jeg digger å gå fra å hjelpe folk med derivasjon i ungdomsskole/vgs-områdene, til å bli fullstendig forvirret i denne delen :D
Karl_Erik
Guru
Guru
Innlegg: 1079
Registrert: 22/10-2006 23:45

TrulsBR skrev:For å være i overkant pirkete.:
Karl_Erik skrev:[tex]Ve^{iD}e^{-iD} V^{\dagger} = Ve^{i(D-D)} V^{\dagger}[/tex]
Dette holder fordi [tex]D[/tex] kommuterer med seg selv, men er ikke sant generelt, så det kan være greit å presisere.
Oi, du har helt rett - jeg så bare tilfellet der D er en diagonalmatrise og derfor ganske grei for meg i hodet mitt og skrev det ned, men som du sier gjelder det ikke generelt. Fint du presiserer!
Svar