Ta en titt på "nye" matematikk.net

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar

Liker du de nye sidene?

Ja, nå blir matematikk.net enda bedre.
24
83%
Nei, jeg liker sidene slik som de er.
5
17%
 
Stemmer totalt: 29
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Hei.

Jeg har jobbet litt med å "modernisere" matematikk.net sine sider, og har kommet langt nok til at det er på tide å legge det ut og få litt tilbakemelding. Tanken er å gå helt over til det nye designet i løpet av en uke eller noe slikt.

De nye sidene kan dere se på http://matematikk.net/side/Hovedside og det nye forumet kan dere se på http://www.matematikk.net/ressurser/mattepratphpbb3/ Databasen til forumet et noen uker gammel, men vil bli sykronisert før vi går over til det nye designet.

Både på det nye forumet og wiki-sidene så kan man skrive matematikk ved å skrive $1+1=2$ som i latex.


Det er mange punkter jeg ikke er helt fornøyd med selv akkurat nå, men det er begrenset hvor lenge man kan finpusse på ting alene. :-) Fordelen med en wiki er jo at alle kan bidra hvis de ser at noe kan forklares eller gjøres bedre.

Mvh,
Jan Egil
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Liker det jeg ser. Dette forumet begynner å dra på åra.

Liker at tex-symboler kan brukes i tema-feltet.

Hadde foretrukket å se avatarer og slikt på venstre side. Det sørger for at avataren er lett synlig selv om man ikke ser direkte på den, som igjen sørger for at når man leser innlegget, så forbinder man det med personen som poster. Dette legger et identitets-preg over posten som man lett kan gå glipp av dersom man flytter avataren lengre unna selve teksten.
Bilde
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Aleks855 skrev:Hadde foretrukket å se avatarer og slikt på venstre side.
Mulig at det hadde vært bedre, ja. Det er sikkert ikke umulig å fikse etter hvert hvis det er en vanlig oppfatning. Men jeg tror hovedgrunnen til at det ser ut som om avataren er flyttet for langt unna teksten er den variable bredden. Dersom man minsker vinduet litt, så kommer tekst og bilde nærmere hverandre...

Hadde vært fint om folk lekte seg litt i forumet så kan vi få luket ut mulige bugs. Jeg liker den nye moderne designen, men samtidig synes jeg den er fremmed og (kanskje derfor) litt rotete. Men jeg håper alle blir fort vant til å se den. :-)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Suverent med full LaTeX-støtte ! Endelig kan man skrive den deriverte på en lettvint og fin måte:) Og selvsagt mye mer lettvint og oversiktlig å skrive matriser og tabeller! Ser glimrende ut! Tipper også at man blir veldig fort vant til en ny design. Veldig fint at man også får utnyttet bredden bedre.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Liker utvidelsen av LaTeX.

Men, en liten annoyance: Når man driver og redigerer sitt eget innlegg, og bruker preview, så laster man de tidligere innleggene i tråden på nytt. LaTeX'en i disse innleggene lastes noe sent, og når de dukker opp, så forflyttes sida nedover flere ganger, som blir småirriterende i det lange løp, siden man må scrolle tilbake til vinduet man skriver i.

Hvis, for eksempel, man kunne hatt visningen av de andre innleggene UNDER feltet man skriver i, så hadde det vært å foretrekke, da dette ikke skaper forskyvning når bilder (deriblant latex) lastes fra eldre innlegg.
Bilde
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Enig med Alex. En mulig løsning er å ha en av/på knapp for Latex-kode i andres innlegg når man skriver innlegg, som er av på default.

Jeg fikk ikke countere, og dermed ikke dynamiske referanser til å fungere, så full Latex-støtte er det kanskje ikke. Kanskje det er jeg som er dum. Det er uansett en bagatell.

En av de sterke sidene ved dette forumet har vært det enkle designet. Det nye virker litt rotete, men det er kanskje en tilvenningssak... Jag hadde likevel satt pris på om vi kunne beholde rutepapir-bakgrunnen. Det nye designet er litt tomt uten det. :wink:
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

espen180 skrev: Jeg fikk ikke countere, og dermed ikke dynamiske referanser til å fungere, så full Latex-støtte er det kanskje ikke. Kanskje det er jeg som er dum. Det er uansett en bagatell.

En av de sterke sidene ved dette forumet har vært det enkle designet. Det nye virker litt rotete, men det er kanskje en tilvenningssak... Jag hadde likevel satt pris på om vi kunne beholde rutepapir-bakgrunnen. Det nye designet er litt tomt uten det. :wink:
Nei, full Latex er det kanskje ikke, men en god forbedring fra tidligere! Jeg er enig i at man bør holde det enkelt slik espen sier.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Hei. Takk for tilbakemeldingene. Jeg er lettet over at de fleste er positive til endringene. :-)

Har kommet litt videre på den nye designen i dag. Dere kan gjerne ta en tur innom http://www.matematikk.net/ressurser/mattepratphpbb3/ og ta en titt på den og teste den på nytt.

1) Latex har nå støtte for nummererte likninger. Her er et mulig problem at counteren ikke nullstiller seg for hver posting, men det fungerer.

2) Når man tar en preview av en posting man holder på å editere så er de andre bidragene i dette emnet skjult fram til man trykker på en knapp nederst på siden. Jeg er litt usikker på om jeg dermed har løst problemet Aleks nevnte. Har jeg det?

3) En ny knapp mens man editerer: Tex-editor. Synes det gjør livet mye enklere, men man må være klar over at den bruker en annen motor for å vise fram matten, og derfor kan det hende at det som vises frem ikke stemmer helt med resultatet i forumet. (tenker her spesielt på farger i matematikken)

4) Endret menyer/logo/reklame og lagt til ruteark-bakgrunn slik som espen ønsket.

Her kan dere se en liste over nøyaktig hva i LaTex som er støttet av MathJax (som det nye forumet bruker). http://docs.mathjax.org/en/v1.1-latest/tex.html
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei.
De nye fagsidene er klare. Eksamensoppgaver og løsninger har en fremtredende plass på sidene. Som dere ser mangler det mye enda. Dersom noen har tid og lyst blir vi derfor veldig glade for hjelp med løsningsforslag på gamle eksamensoppgaver. Det er sikkert noe feil og rusk i de som eksisterer også.
Kenneth
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

JanEgil skrev: 2) Når man tar en preview av en posting man holder på å editere så er de andre bidragene i dette emnet skjult fram til man trykker på en knapp nederst på siden. Jeg er litt usikker på om jeg dermed har løst problemet Aleks nevnte. Har jeg det?
Ved første testing ser det bra ut. Siden du har flytta det under der man skriver, så hadde vært fint om tråden vises som default, slik at man slipper å klikke hver gang. Jeg pleier hvertfall ofte å se på innleggene jeg svarer på når jeg skriver.

Og siden det likevel er under tekstfeltet, så vil det ikke skape bryderi mens man skriver.

Dette er dog min personlige mening.

Bra jobba!
Bilde
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Aleks855 skrev: Ved første testing ser det bra ut. Siden du har flytta det under der man skriver, så hadde vært fint om tråden vises som default, slik at man slipper å klikke hver gang. Jeg pleier hvertfall ofte å se på innleggene jeg svarer på når jeg skriver.
Problemet slik jeg oppfattet det var at dersom man sitter og fikler med litt latex for eksempel og ønsker å gjøre preview mange ganger, så merker man veldig godt at det blir tregt når det er mye Tex-kode i postingene under som skal prosesseres hver gang. Det slipper man nå, men så får man problemet du nevner om at man må klikke hver gang for å se innlegget man svarer på. Er ikke sikker på at jeg ser en løsning som fikser begge problemene samtidig akkurat nå. :-) Får ha det i bakhodet.
Aleks855 skrev: Bra jobba!
Takk :-)
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Med den nye implementeringen ser ligningsnummerering ut til å funke. Jeg testet dynamiske referanser mellom innlegg og de fungerer. M.a.o. kan jo gi en merkelapp til en ligning eller ethvert nummerert object med \label og så kan alle referere til det med \ref. Godt jobba!

Rutearket ser forresten bra ut. :)
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Mange takk for tilbakemeldingene :-) Slik det ser ut nå, så vil vi gå over til det nye forumet og nettsidene neste helg. Skal eksperimentere litt med ruteark på wikien også, så designet forhåpentligvis blir litt mer helhetlig..

Mvh,
Jan Egil
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

JanEgil skrev: Skal eksperimentere litt med ruteark på wikien også, så designet forhåpentligvis blir litt mer helhetlig.
Tror jeg må slå fra meg tanken på å ha ruteark-bakgrunn på wikien sånn i første omgange. Det er sikkert mulig å gjøre det bra, men når jeg forsøkte nå ble det blir litt 90-talls-vibber av det. Her må det tenkes litt mer. :-)

Jan Egil
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Ser fint ut dette (forumet; forsiden også, men det er ikke noe jeg har brukt før, så den bryr jeg meg ikke så veldig mye om). Eneste uvante på forumet til nå er profil-info på høyre side av skjermen, det er vel noe som kommer seg med tiden tenker jeg.
Svar