Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Moderatorer: Aleks855 , Gustav , Nebuchadnezzar , Janhaa , DennisChristensen , Emilga
Mattetimen
Cayley
Innlegg: 65 Registrert: 15/04-2009 19:25
15/04-2009 19:29
Har en oppgave jeg ikke klarer å løse.
[symbol:rot] 48 - [symbol:rot] 27 - [symbol:rot] 3
Noen forslag?
Må ha med mellomregninger.
meCarnival
Riemann
Innlegg: 1686 Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim
15/04-2009 19:54
Vi har [tex]\sqrt{a \cdot b} = \sqrt{a} \cdot \sqrt{b}[/tex] også er du vel ikke langt unna mål...
Si ifra hvis det er noe som fortsatt er uklart..
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Mattetimen
Cayley
Innlegg: 65 Registrert: 15/04-2009 19:25
15/04-2009 19:58
Takk for svar, har sett litt på det, men kommer ikke videre.
Tenker da på 3 [symbol:rot] 16 - 3 [symbol:rot] 9 - [symbol:rot] 3
Er det riktig retning?
Andreas345
Grothendieck
Innlegg: 828 Registrert: 13/10-2007 00:33
15/04-2009 20:17
Nesten....Du glemte to rottegn.
[tex]sqrt {3} \cdot sqrt {16}-sqrt {3}\cdot sqrt {9}-sqrt {3}[/tex]
Edit: Skulle være minus.
Sist redigert av
Andreas345 den 15/04-2009 21:46, redigert 1 gang totalt.
meCarnival
Riemann
Innlegg: 1686 Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim
15/04-2009 20:17
Ja, du er ikke langt unna nå... Fortsett sånn, del opp, men de to som skiller seg ut her er jo egentlig et heltall... Og da tror jeg du ser resten
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Mattetimen
Cayley
Innlegg: 65 Registrert: 15/04-2009 19:25
15/04-2009 20:31
Nå har jeg:
[symbol:rot]3 + [symbol:rot]4 + [symbol:rot]4 +[symbol:rot]4 + [symbol:rot]4 +[symbol:rot]4 + [symbol:rot]4 +[symbol:rot]3 + [symbol:rot]3 + [symbol:rot]3 +[symbol:rot]3 + [symbol:rot]3 +[symbol:rot]3 + [symbol:rot]3 - [symbol:rot]3
Riktig? Hvordan går jeg videre herifra?
Andreas345
Grothendieck
Innlegg: 828 Registrert: 13/10-2007 00:33
15/04-2009 20:38
Nå gjorde du det veldig tungvint for deg selv.... hva er roten av 16 og 9?
meCarnival
Riemann
Innlegg: 1686 Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim
15/04-2009 20:42
Andreas345 skrev: Nå gjorde du det veldig tungvint for deg selv.... hva er roten av 16 og 9?
Ikke minst feil? - Det skal multipliseres...
Du hadde [tex]\sqrt{16}\cdot \sqrt{3}-\sqrt{9} \cdot \sqrt{3}-\sqrt{3}[/tex]
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Mattetimen
Cayley
Innlegg: 65 Registrert: 15/04-2009 19:25
15/04-2009 21:32
Men tror jeg mangler en metode på hva jeg skal gjøre videre
Ser ikke helt hva som kommer.
meCarnival
Riemann
Innlegg: 1686 Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim
15/04-2009 21:44
Hva to like tall multiplisert sammen blir 9 og 16?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Andreas345
Grothendieck
Innlegg: 828 Registrert: 13/10-2007 00:33
15/04-2009 21:46
[tex]sqrt {3} \cdot sqrt {16}- sqrt {3}\cdot sqrt {9}-sqrt {3}[/tex]
[tex]sqrt {3} \cdot 4 - sqrt {3}\cdot 3-sqrt {3}[/tex]
[tex]sqrt {3} \cdot 4 - sqrt {3} \cdot 4[/tex]
[tex]0[/tex]
meCarnival
Riemann
Innlegg: 1686 Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim
15/04-2009 21:54
Hvis to siste leddene var uklare for deg så
[tex]4\sqrt{3}-3\sqrt{3}-\sqrt{3} \,\,=^{faktoriserer} \,\,\sqrt{3}(4-3-1)\,\, = \,\,\sqrt{3} \cdot 0\,\, =\,\, 0[/tex]
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV