parameterfremstilling

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
ingunn4
Cayley
Cayley

Står fast med følgende oppgave:
Skriv opp parameterfremstilling for linje L1 og L2 der L1 går gjennom (4,6,0) og (0,0,10) og L2 går gjennom (4,0,6) og (0,5,5)

:roll:

Undersøk om de skjærer hverandre

:oops:
finn likn for planet som inneholder både L1 og L2

HAR IKKE PEILING :cry:
Gustav
Tyrann
Tyrann

plutarco wrote:La oss si at vi skal finne en parametrisering av en rett linje mellom punktene [tex](a,b)[/tex] og [tex](c,d)[/tex].

Da må [tex]x(0)=a[/tex] og [tex]x(1)=c[/tex], så vi lar [tex]x(t)=(1-t)a +tc=(c-a)t+a[/tex]

På samme vis må [tex] y(0)=b[/tex] og [tex]y(1)=d[/tex] så vi lar [tex]y(t)=(1-t)b+td=(d-b)t+b[/tex].

For å se at dette blir en rett linje skriver vi

[tex]t=\frac{x-a}{c-a}[/tex] og setter inn i uttrykket for [tex]y[/tex], så vi får

[tex]y=(d-b)\frac{x-a}{c-a}+b=\frac{d-b}{c-a}x+\frac{a(d-b)}{a-c}+b[/tex], altså på formen til en rett linje (y=ax+b).
Tore Tangens
Dirichlet
Dirichlet

Parameterfremstilling for en rett linje trenger mann et punkt og en retningsvektor.

Velger (0,0,10) som start punkt

og vektoren mellom (o,o,10) og (4,6,0) :
[4,6,-10]

Parameterfremstillingen kan da se slik ut: L1(0+4t,0+6t,10+0t)
- altså L1(4t,6t,10)

lag tilsvarende for den andre linja med s som variabel. Sett de to funksjonene lik hverandre (x mot x , y mot y og z mot z) og se om det finnes `en s-verdi og en annen t verdi som kan generere samme koordinatadresser langs de to linjene. Sikkert klønete forklart.

Hvis de to linjene ligger i planet burde det være nok å finne frem til linging for plan gjennom feks 3 av punktene du har. Oppskrift står i boken du sikkert har.
[tex]\sqrt{Alt \hspace9 ondt}[/tex]
ingunn4
Cayley
Cayley

takker - jeg tror jeg forstår nå - må bare jobbe litt med dette.

Jeg har nå lest hele pensum og kan litt mer enn da jeg begynte :roll: om vektorer og matriser, inverser og div div, men alt er mekanisk.

Har ingen å snakke med og ingen som kan trekke trådene for meg, så nå begynner jeg å nøste i bruksområder /hva det kan brukes til osv. Matematikk er ikke egnet som selvstudium :(
Post Reply