Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
Maiblomst
- Pytagoras

- Posts: 6
- Joined: 12/05-2009 18:23
Håper dere kan hjelpe
En bilfører øker gjennomsnittsfarten fra 80 km/t til 90 km/t.
Hvor mye tid sparer han per mil?
Vet sånn ca hvordan det løses, men vil gjerne ha en "second opinion"
Setter stor pris på svar med utregning.
Maiblomst
-
Realist1
- Euclid

- Posts: 1993
- Joined: 30/01-2007 20:39
Finn ut hvor lang tid han bruker i 90 km/t, så finner du ut hvor lang tid han bruker i 80 km/t, så ser du bare hva forskjellen er mellom de to tidene.

-
Markonan
- Euclid

- Posts: 2136
- Joined: 24/11-2006 19:26
- Location: Oslo
Ikke bli overrasket om det er veldig lite!
Husker jeg hadde denne oppgaven da jeg tok 2FY i forrige århundre.

An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
-
Maiblomst
- Pytagoras

- Posts: 6
- Joined: 12/05-2009 18:23
Skal jeg bare gå ut i fra hvilken som helst strekning? f.eks 10 km?
-
Markonan
- Euclid

- Posts: 2136
- Joined: 24/11-2006 19:26
- Location: Oslo
En mil er 10 kilometer. Hvor lang tid bruker han på denne strekningen når han kjører i 80 km/h?
Han kunne med andre ord kjørt åtte sånne strekninger på en time.
På en strekning bruker han da en åttenedels time.
Tar du det videre?
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
-
Gustav
- Tyrann

- Posts: 4563
- Joined: 12/12-2008 12:44
[tex]s=vt [/tex] så [tex]t=\frac{s}{v}[/tex]
[tex]s=10km \\v_1=90km/t \\v_2=80km/t[/tex]
så
[tex]t_1=\frac{10}{90}t =\frac{1}{9}t\\ t_2=\frac{10}{80}t=\frac{1}{8}t[/tex]
[tex]t_2-t_1=\frac{1}{8}-\frac{1}{9}=\frac{1}{72}t=\frac{60}{72}min=\frac{3600}{72}sek=50sek[/tex]
-
Markonan
- Euclid

- Posts: 2136
- Joined: 24/11-2006 19:26
- Location: Oslo
Ikke mye å skryte av når du tenker på hvor mye farligere det er å øke farten såpass mye!

An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
-
Maiblomst
- Pytagoras

- Posts: 6
- Joined: 12/05-2009 18:23
La oss si at jeg tar 10 km som utgangspunkt...
10/80=0,125
0,125*60=7,5(eller en åttenedel av en time)
10/90=0,111
0,111*60=6,66
7,50-6,66=0,84
0,84*60=50,4
Så... Han sparer litt under ett minutt på å øke farten.
Er noe av dette riktig eller er jeg helt på villspor?
-
Realist1
- Euclid

- Posts: 1993
- Joined: 30/01-2007 20:39
Husker også at jeg fikk denne oppgaven på introduksjonsprøven min i Fysikk 1 (VG2).
[tex]t_{80} = \frac{s}{v} = \frac{10000 m}{22,222 m/s} = 450 s[/tex]
[tex]t_{90} = \frac{s}{v} = \frac{10000 m}{25 m/s} = 400 s[/tex]
Altså bruker du 50 sekunder mindre per mil, når du kjører i 90 istedenfor 80.

-
Gustav
- Tyrann

- Posts: 4563
- Joined: 12/12-2008 12:44
Maiblomst wrote:La oss si at jeg tar 10 km som utgangspunkt...
10/80=0,125
0,125*60=7,5(eller en åttenedel av en time)
10/90=0,111
0,111*60=6,66
7,50-6,66=0,84
0,84*60=50,4
Så... Han sparer litt under ett minutt på å øke farten.
Er noe av dette riktig eller er jeg helt på villspor?
Riktig tenkt, men du bør jo ikke avrunde brøkene før helt til slutt. Da får du litt feil svar.
-
Maiblomst
- Pytagoras

- Posts: 6
- Joined: 12/05-2009 18:23
Ja, det ser jeg jo nå... Takk skal du ha.
Hvis jeg ikke hadde gjort 6,666666 om til 6,66 hadde svaret mitt blitt 50,00004 i stedet for 50,4. Og det ble litt feil... Det må jeg huske på

-
Gustav
- Tyrann

- Posts: 4563
- Joined: 12/12-2008 12:44
Maiblomst wrote:Ja, det ser jeg jo nå... Takk skal du ha.
Hvis jeg ikke hadde gjort 6,666666 om til 6,66 hadde svaret mitt blitt 50,00004 i stedet for 50,4. Og det ble litt feil... Det må jeg huske på

Moral: Bruk brøk!