Her er altsåApply the law of large numbers to show thatapproaches 1 as becomes large.
Om noen kunne forklare pittelitt, evt noen enkle linker, så ville jeg blitt glad.
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Her er altsåApply the law of large numbers to show thatapproaches 1 as becomes large.
ettersom du skal vise atFredrikM wrote:Men hva betyr det at en tilfeldig variabel går mot 1?
Det stemmer nok at den går mot en standard normalfordeling når frihetsgradene øker, pga central limit theorem, men vel.
Liten oppdatering på løsningsprosessen.Jeg vet at (la Z være standard normalfordelt)
Dette betyr at jeg skal vise at
Så dermed følger resultatet fra law of large numbers (som btw er bevist vha Chebyshev), og I'm done.Ifis a random sample from a distribution with mean and variance , then converges to
a) In mean squareas .
b) In probabilityas .
som nevnt, så tolker jeg problemet som at du skal vise at den stokatiske variabelen konvergerer mot forventningsverdien, og ikke mot 1.FredrikM wrote: Men igjen; hva betyr det at en stokastisk variabel går mot én? Betyr det at forventningsverdien går mot én?
Forsetter på min egen lille utledning:
Svaret er "tja".Var det forståelig?
Så at en tilfeldig variabel går mot én betyr at sannsynligheten for at X blir én er én? (eller formelt
Liten oppdatering på løsningsprosessen.Jeg vet at (la Z være standard normalfordelt)
Dette betyr at jeg skal vise at
går mot én.
Så dermed følger resultatet fra law of large numbers (som btw er bevist vha Chebyshev), og I'm done.Ifis a random sample from a distribution with mean and variance , then converges to
a) In mean squareas .
b) In probabilityas .