Eksamensoppgave R2 - trenger råd

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
chaos686
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 18/04-2009 19:45

Ser på en oppgave som går som følger:

Gitt funksjon f(x) 2/3x^3 - 4x^2 + x + 2

1) ligger grafen over eller under x-aksen når x=1 ?
2) stiger eller synker grafen når x=1 ?
3) Øker eller minker den momentane veksthastigheten når x=1?

Ser ikke hvordan jeg skal løse dette eller hvordan jeg skal starte. Noen som kan hjelpe?
www.skateloot.com - Digger denne siden!
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Les om derivasjon...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
chaos686
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 18/04-2009 19:45

meCarnival skrev:Les om derivasjon...
Kunne komme med litt mer hjelp? Derivasjon er et bredt tema.

Men skjønner at ved derivasjon finner jeg bunn og topp og ved dobbelderivert finner jeg vendepunkt. Men skjønner ikke helt hvordan jeg skal bruke dette i denne oppgaven. Noen som kunne komme med litt mer veiledende tips.
www.skateloot.com - Digger denne siden!
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Derivasjon et bredt tema på vgs? Du har en funksjon og dermed bruker du den... Det er ikke mange alternativer du har her da?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
chaos686
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 18/04-2009 19:45

greit nok. Men hvordan skal jeg skjønne om grafen ligger over eller under x-aksen, eller om den synker eller stiger osv. Kunne du hjelpe meg litt med den delen?
www.skateloot.com - Digger denne siden!
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Det er mulig å drøfte det utifra fortegnene, men jeg liker å bruek fortegn skjema uansett... Faktoriserer hele uttrykket og finner nullverdier og deretter setter inn en verdi... Om den er positiv eller negativ så vet du om grafen synker eller stiger... Litt vanskelig å forklare når det må tegnes da...

a) Sett inn x=1, får ut en verdi og setter denne inn i f(x) og får ut en verdi for y... Da har du koordinatene til punktet i x=1... Om y er positiv ligger den over, og omvendt..

b) deriver

c) dobbeltderivere tenker jeg ;)
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
chaos686
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 18/04-2009 19:45

meCarnival skrev:Det er mulig å drøfte det utifra fortegnene, men jeg liker å bruek fortegn skjema uansett... Faktoriserer hele uttrykket og finner nullverdier og deretter setter inn en verdi... Om den er positiv eller negativ så vet du om grafen synker eller stiger... Litt vanskelig å forklare når det må tegnes da...

a) Sett inn x=1, får ut en verdi og setter denne inn i f(x) og får ut en verdi for y... Da har du koordinatene til punktet i x=1... Om y er positiv ligger den over, og omvendt..

b) deriver

c) dobbeltderivere tenker jeg ;)

Ahh, supert! Skjønte det nå. Jeg tenkte ikke i det hele tatt på å bruke x=1... Var derfor jeg var så forvirra.. Men takk for oppklaringen! :)
www.skateloot.com - Digger denne siden!
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

HEhe.. Ok.. Les oppgaven sakte og flere ganger :D... Taper ingenting på det...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
chaos686
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 18/04-2009 19:45

meCarnival skrev:HEhe.. Ok.. Les oppgaven sakte og flere ganger :D... Taper ingenting på det...

Vet, jeg burde lese flere ganger.. På en eller annen magisk måte så lærer jeg liksom aldri :P
www.skateloot.com - Digger denne siden!
Svar