3(sinx)^3 kan jeg skrive som sinx=0 ?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
chaos686
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 18/04-2009 19:45

Skal finne nullpunktene til 3(sinx)^3. Kan jeg skrive det rett som sinx=0 og deretter si at x=0 ?
www.skateloot.com - Digger denne siden!
Themaister
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 30/01-2007 15:23

Du glemte at sinx også er null ved [symbol:pi] :p

3(sinx)^3 = 0 => sinx = 0 => x = 0 + 2 [symbol:pi] k, x = [symbol:pi] + 2 [symbol:pi] s. Mest sannsynlig er x kun element fra [0,2 [symbol:pi] >, så blir bare de to svarene.
chaos686
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 18/04-2009 19:45

Themaister skrev:Du glemte at sinx også er null ved [symbol:pi] :p

3(sinx)^3 = 0 => sinx = 0 => x = 0 + 2 [symbol:pi] k, x = [symbol:pi] + 2 [symbol:pi] s. Mest sannsynlig er x kun element fra [0,2 [symbol:pi] >, så blir bare de to svarene.
Ja, var det jeg også tenkte litt på, men i min oppgave er x element fra [- [symbol:pi]/2, 3/2[symbol:pi] ]

Skjønner ikke helt hva svaret skal bli da.
www.skateloot.com - Digger denne siden!
Themaister
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 30/01-2007 15:23

Blir nok det samme svaret. Du får bare to løsninger med k = 0, s = 0. Noe annet vil gjøre at x treffer utenfor.

x = 0, x = [symbol:pi]
chaos686
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 18/04-2009 19:45

Themaister skrev:Blir nok det samme svaret. Du får bare to løsninger med k = 0, s = 0. Noe annet vil gjøre at x treffer utenfor.

x = 0, x = [symbol:pi]
Okei, ser den. Siden du var ganske god på denne delen av matte kunne du hjelpe meg litt til da?

For jeg har funksjonen: f(x) = 3(sinx)^3

Har funnet nullpunktene som er x=0 og x=3,14

Men i oppgave B skal jeg tegne fortegnslinja til f´(x) og finne eventuelle topp, bunn og terassepunkter.

Når jeg deriverer uttrykket får jeg: 9(sinx)^2*cosx = 0

Hvordan kan jeg bruke dette utrykket i et fortegnsskjema?
www.skateloot.com - Digger denne siden!
Themaister
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 30/01-2007 15:23

Tegn opp en fortegnslinje for hver av faktorene 9 (kanskje unødvendig), (sinx)^2 og cosx, bestem når hver av disse er positive, null og negative, og tegn fortegnslinja til f'(x) ut fra det.
chaos686
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 18/04-2009 19:45

Themaister skrev:Tegn opp en fortegnslinje for hver av faktorene 9 (kanskje unødvendig), (sinx)^2 og cosx, bestem når hver av disse er positive, null og negative, og tegn fortegnslinja til f'(x) ut fra det.
Okei, så jeg kan dele det opp slik ja. Skjønner :) Takk for hjelpen !
www.skateloot.com - Digger denne siden!
Svar