Konstruere medianer/midtpunkt: Enkel metode?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Arti-Ravnos
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 19/05-2009 16:49

Hvordan konstruerer man en median i en trekant enklest mulig.

Fins det en måte å konstruere midtpunkt uten å lage en midtnormal først?
Den metoden jeg bruker nå er at jeg først lager midtnormal og deretter setter en strek fra vinkelen (f.eks. vinkel C) til linjestykket (f.eks. AB).
Lenge siden jeg har konstruert sist, men jeg trenger å kunne det til eksamen på fredag.
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

Vel, jeg vil si at det er den enkleste metoden. Da trenger du i hvert fall ikke være redd for å gjøre noe feil ved konstruksjon.
Repeter heller denne metoden og få den skikkelig på plass! :wink:
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Beklager, jeg vet ikke om en annen metode.

Se her. Dette er ikke noen løsning på ditt problem, men en fin animasjon som viser konstruksjonen av en median.

Rull lengere ned på siden, der finner du animasjoner avandre konstrulsjoner også. Artig side 8-)

Lykke til på eksamen!
Arti-Ravnos
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 19/05-2009 16:49

ettam skrev:Beklager, jeg vet ikke om en annen metode.

Se her. Dette er ikke noen løsning på ditt problem, men en fin animasjon som viser konstruksjonen av en median.

Rull lengere ned på siden, der finner du animasjoner avandre konstrulsjoner også. Artig side 8-)

Lykke til på eksamen!
Den siden var veldig bra. Kunne virkelig trengt den både i går og i forgårs. I dag skal jeg jobbe litt mer med geometri og så skal jeg ta for meg resten av boken. :P

Takker alle for svar. ^^
Svar