SITUASJON, HJELP!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
AMM
Cayley
Cayley

EMNE: TREKANTBEREGNINGER

Jeg har fått en oppgave der jeg skal finne en situasjon hvor jeg får behov for å bruke emnet mitt (TREKANTBEREGNINGER). I situasjonen skal jeg gi et eller flere eksempler på hvordan matematikk kommer til nytte i en slik situasjon (Vanskeligere eksempler, gir høyere karakter). Jeg kan kun bruke tavle/kritt eller White-board/penn. Den skal vare i max 4-5 min, også skal jeg ha med utregnede stykker.

ER DET NOEN DER UTE SOM HAR NOEN FORSLAG PÅ EN SITUASJON JEG KAN BRUKE? :lol:
meCarnival
Riemann
Riemann

Cosinus setningen og sinus greia.. husker ikke helt hva den heter igjen akkurat nå...

Det er vel noe av det mer "vanskelige" man kan finne ved beregninger av trekanter som jeg kom på i farten...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
AMM
Cayley
Cayley

Hvordan kan jeg bruke det som en situasjon?
Vi har desverre ikke hatt om cosinussetningen og sinus "greia", enda. Hadde vært fint om du kunne ha forklart hva det innebærer :wink:
espen180
Gauss
Gauss

http://www.matematikk.net/ressurser/per ... hp?aid=403

Bruk "Relaterte emner" menyen på venstresiden.
Kukaka
Cantor
Cantor

Ta et kart elns, finn masse trekanter der og regn ut forskjellige ting : ) Dette blir vel neppe vurdert som "vanskelig" da : p

Kan jo også ta et bilde\tegning av et hus eller andre (gjerne store) byggverk? Da kan du dra inn formlikhet, proporsjoner, trigonometri og alt! : D
Ferdig: T1
Holder på: X, R1, FY1
Skal ta: R2, FY2

Matte er et sånn typisk fag man må forstå.. Evt kaste bøker i veggen.
Post Reply