Forslag til sannsynlighets "prosjekt" anyone?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Kukaka
Cantor
Cantor

Hadde sannsynlighetsprøve for litt siden og en feil, fulgt opp av flere feil som følge av denne, kostet meg 2 karakterer! (fra 6 til 4+) Læreren kom bort til meg etter vi fikk igjen prøven og sa at dette var nok til at jeg kunne gå ned en karakter som følge av dette.

Nå har jeg planlagt og kjøre et lite "prosjekt" der jeg benytter meg av masse sannsynlighet, gjerne fra litt andre pensum enn T1, som jeg går. Problemet mitt nå er at jeg må finne et passende emne der en haug utredninger er inkludert og jeg får benyttet meg av et mangfold regler og forskjellige utregninger.

Noen som har forslag til noen egnede emner? Gjerne forklar hva slags sannsynlighet jeg kan dra inn! Må også helst virke som noe jeg naturlig kunne bli nysgjerrig på, og bestemte meg for å finne ut av siden planen er å legge det frem på en måte der jeg spør om "hjelp", eller bekreftelse på at jeg har gjort riktig.
Ferdig: T1
Holder på: X, R1, FY1
Skal ta: R2, FY2

Matte er et sånn typisk fag man må forstå.. Evt kaste bøker i veggen.
FredrikM
Poincare
Poincare

Central limit theorem (sentralgrensesetningen) kan være egnet materiale. Passe lett å forstå, men såvidt jeg vet ikke helt VGS-nivå.

Roughly sier den at hvis du har flere tilfeldige variabler, X_1,...,X_n, så er det standardiserte gjennomsnittet normalfordelt når n går mot uendelig. Med gjennomsnittet menes [tex]X_{\text{gjennomsnitt}}=\frac{1}{n}(X_1+...+X_n)[/tex]. Og med standardisert menes variabelen [tex]\frac{X-\mu}{\sigma}[/tex]. Altså
[tex]\lim_{n\to\infty}P(\frac{X-\mu}{\sigma} < x) = \phi(x)[/tex]

Hvor phi er normalfordelingen.

- -

Ellers så anbefaler jeg Wikipedias portal om sannsynlighet http://en.wikipedia.org/wiki/Portal:Statistics Se på "did you know?" Masse interessant der.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Kukaka
Cantor
Cantor

er det vanskelig å sette seg inn i bruken av tegn som Lim, [symbol:sum] , [symbol:tom] ? Er bare på T1 hehe :p Men wikipedi linken var genial! Loker rundt der nå! :) Hvis ikke kom jeg på at jeg evt. kan se lit på X-pensumet! :) (vet at læreren ikke har oversikt over det! :))

Hvis noen har noen andre forslag så kom med de! :) Gjerne også hvordan jeg faktisk kan anvende regningen! :)

FredrikM
Poincare
Poincare

Neida, disse symbolene har veldig enkle betydninger.

[tex]\lim_{n\to\infty}[/tex] betyr at vi i en eller annen formel lar n bli skikkelig stor. Større enn alt annet. Så er det om å finne ut hva som skjer.

[tex]\sum_{n=1}^k a_k[/tex] betyr at man skal summere k-1 elementer, fra n=1 opp til k.

[tex]\emptyset[/tex] er veldig enkel. Tomme mengde.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Kukaka
Cantor
Cantor

Takk for det! : ) Tror jeg skjønte symbolene hvertfall! : )

Leter fortsatt etter steder der dette kan anvendes da ;o Tenker på kortspill terninger for øyeblikket, vil det fungere greit? ;o

Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet

trodde tentamen var den avgjørende for karakteren? prøver har ingenting å si, annet enn på en tippekarakter. Forandra etter løftet?
2. år Prod. ingeniør
Kukaka
Cantor
Cantor

Læreren er litt sær :( tror dessuten ikke det lir noen tentamen på oss i år.. ;\\ Et eller annet med at d krasjer med en eksamen elns ;o
Karl_Erik
Guru
Guru

Det finnes vel ikke noe mer naturlig prosjekt for sannsynlighetsregning enn gambling. Er du interessert i poker kan du se litt på sannsynlighetsregning innen det og finne ut ting som hvor stor sjanse du har for å få f.eks. par om du trekker fem kort (eller, om du vil, hvor stor sjansen din er dersom du også får lov til å bytte ut kortene dine en gang - poker har nok av variasjoner til at du kan gjennomføre et lite prosjekt bare innen dette). Om dette blir for standard for deg kan du se på mer eksotiske spill. Har læreren din ikke hørt om det før er Monty Hall en klassiker. Alternativt kan du dra inn russisk rulett. Sett at to personer bytter på å sende en revolver rundt, snurre kammeret og trekke av - hvem har størt sjanse til å vinne? Hvor stor er denne?
Kukaka
Cantor
Cantor

Monty Hall er han desverre grundig lei av : ( Første gang jeg spurte fikk jeg bare "Nei det tør jeg ikke uttale meg om." Etter jeg til slutt tvang han til å ta det med meg og en annen gikk han bare sin vei midt i og ristet på hodet : D Er uansett ikke spesielt vanskelig sannsynlighet.

Leste litt på blackjack i går kveld da : ) (litt inspirert av "Beat the dealer" + det BJ-teamet fra MIT må jeg innrømme) Men tenkte mer på å regne ut sannsynlighet i mer spesifike situasjoner da, og ikke hvordan du kan snu spillet til din fordel :p

Poker høres interessant ut, mulig jeg tar det! : ) Likevel tror jeg blackjack er enklere å forholde seg til med tanke på at dealeren viser ett kort, og kun det, noe som gjøre at sannsynligheten ikke modifiseres på samme måte som med en river i f. eks. texas hold em :) ofc kan jeg kjøre "vanglig" poker oog, men der kan jeg ikke reglene :D

Nei, tror jeg skal ta for meg når det lønner seg å splitte og doble i BJ : ) evt. regne ut en fullstendig "basic strategy" (altså at du tar utgangspunkt i at dealeren stokker kortene på en ekte tilfeldig måte mellom hver runde).

TAKK FOR HJELPEN DERE! 8-)

Kommer til å fortsette tråden med problemer jeg evt. møter underveis da :)
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet

jo men blackjack er det avhengige hendelser, det er fire kortstokker som ikke stokkes, da blir det mer telling av kort enn sannsynlighet.
2. år Prod. ingeniør
Kukaka
Cantor
Cantor

Forklar den litt? Hvis jeg tar utgangspunkt i alltid nystokkede kort blir det vel sannsynlighet innblandet? : ) Hvorfor fire kortstokker? Det virker som noe anti-telle opplegg som egentlig ikke har noe å si for meg nå, eller? ;o

Skal i byen nå, sp fpr tenke litt på det i mens : )
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet

i vegas spiller de med 4 kortstokker som aldri stokkes. du kan jo se på oppgaven din slik at det er en kortstokk som stokkes hele tida, men det blir jo ikke noe du kan få bruk for i "virkeligheten". Jeg ville valgt texas holdem, masse gøye sannsynligheter der.
2. år Prod. ingeniør
Realist1
Euclid
Euclid

Bare sånn for å være litt off-topic og pirkete så brukes det ofte flere enn 4 kortstokker i Vegas. :) Poenget er at det skal være maaange kort i omløp.
Kukaka
Cantor
Cantor

Men det er for å hindre at du skal ha oversikt over hvilke kortstokker som gir deg en fordel og hvilke som ikke gjør det? : )

Har bestemt meg for å ta hold em! :) Så nå trenger jeg bare finne på en problemstilling (eller flere, får se)! : D

Tror jeg starter med å finne ut sjangsen for å vinne med en bestemt hånd før flop. Da Prøver jeg først å regne ut p for flush, straight, par, tress osv. som disjunkte hendinger, så legger jeg sammen til slutt (er jeg på riktig spor her?) :p Så skal jeg evt. prøve å få det til å føre mot en forenklet, generell fremgangsmåte : )

EDIT: Hmm.. dette må vel bli feil? si at jeg sitter med suita JQ og flopen gir A, K, 10 (hvilket gir meg royal flush). Da vil jeg treffe både, straight, flush og straightflush-sannsynligheten.. ellr?
Post Reply