Hei. Jeg ble trukket opp i matte muntlig i går og har hele helga på meg. Jeg sikter høyt og vil styre mot 5 eller 6.
Jeg trakk temaet "Sommerferien 09" og det er anbefalt at jeg får med; Busjett og regnskap, Valuta, Matematikk i dagliglivet, prosent, vei,fart og tid, funksjoner, geometri, måleenheter, målestokk,volum,tallsystem og kart.
Er godt i gang og har fått med det aller meste, men er usikker på dybden i oppgavene. Lurer på om det er noen som har noen tips til hvilke oppgaver jeg burde ha med.
Så trenger jeg litt hjelp med en oppgave jeg ikke får helt til, hvor jeg skal finne ut forholdet mellom mengden kaldt og varmt vann som skal til for å få en temperatur på 26 grader i et badebasseng.
På forånd tusen,tusen takk.
Matte muntlig eksamen 10.trinn- Sommerferien 09
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Lene Larsen.
Tror jeg skipper den type bassengoppgaven.
Inntil så har jeg bare tatt veldig enkle oppgave som satt opp et budsjett over en sommerferie, regnet ut hvor langt med vei,fart,tid trekanten, tredd inn et sektordiagram, skutt inn pytagoras' læresetning, regnet areal av en fotball bane og volum av en fotball, og driver nå med forskjellige formler.
Tenkte jeg skulle regne ut hvor mange liter vann et basseng rommer.
Bassenger er 4 meter i bredden, og 12 m i lengden og en dybde på 3m.
Er det samme formel for volum på et basseng som skal brukes som brukes for å regne ut volumet i ei kule. Og hvor mange liter vil det i såfall romme?
Inntil så har jeg bare tatt veldig enkle oppgave som satt opp et budsjett over en sommerferie, regnet ut hvor langt med vei,fart,tid trekanten, tredd inn et sektordiagram, skutt inn pytagoras' læresetning, regnet areal av en fotball bane og volum av en fotball, og driver nå med forskjellige formler.
Tenkte jeg skulle regne ut hvor mange liter vann et basseng rommer.
Er det samme formel for volum på et basseng som skal brukes som brukes for å regne ut volumet i ei kule. Og hvor mange liter vil det i såfall romme?
Lene Larsen.
Bassenget er et rett, firkantet prisme. Lengde*bredde*høyde.lenevl wrote:Tenkte jeg skulle regne ut hvor mange liter vann et basseng rommer.