Areal av en skjev firkant

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Thr
Fibonacci
Fibonacci

Er de mulig, og eventuelt hvordan finner man arealet av en firkant som måler
Målene er ikke HELT nøyaktig da de er oppmålte med måleband og ikke på et millimeterark.

AB:33m
BC:50m
CD:40,5m
AD: 36m

Har BD om det er til noe hjelp
BD: 59,5m

Sitter helt fast her. Dette er en hustomt, som vi er redde for er litt i det største laget. Jeg har selv kommer til 1500m2 sånn ca. Men tror ikke dette er rett. Noen som kan hjelpe meg?

På forhånd takk
mrcreosote
Guru
Guru

Generelt bestemmer ikke 4 sidelengder arealet av en firkant, men siden du kjenner en diagonal også, kan du tenke på firkanten som 2 trekanter og bruke Herons formel til å finne arealet av hver av disse.
kimjonas
Jacobi
Jacobi

Du vet alle sidene, samt at du vet den ene diagonalen. Kan man ikke da dele opp hele tomten i to trekanter, for å så bruke cosinussetningen til å finne vinkel C og A.. og da kan man også bruke arealsetningen til å finne arelaet til hver av trekantene.

Jeg får [symbol:tilnaermet] 1520m^2?
ettam
Guru
Guru

Det kan du godt gjøre, men hvorfor ikke bruke Herons formel, slik mrcreosote foreslår? Den er raskere.
kimjonas
Jacobi
Jacobi

Har desverre ikke hørt om den.. Har kun 1T, og har fått bra karakter i det, men er Herons formel noe jeg har oversett? Ser på den nå, men ser ikke noe kjent ut(?) Ungdomsskolepensum?
Kukaka
Cantor
Cantor

Kommer nok etter T1! : )

R1\R2 tenker jeg det er snakk om, siden det er først da vi for alvor begynner med geometri! Så nei, du har ikkeoversett noe! : ) Men se på formelen likevel, den er relativt simpel og du skal kunne greie å bruke den uten å se noe bevis etc.! :)
Post Reply