En oppgave som kommer under kapittel om sannsynlighet er som følger;
I pengespillet Lotto skal vi plukke ut tall fra 1 til 34. En rekke består av sju forskjellige tall. La X være antallet rette i en vilkårlig rekke.
f) Følg med i lottopremiene noen uker og finn forholdet mellom premiene for seks rette og sju rette.
Hva er forholdet mellom premiene? Forklar sammenhengen med forholdet mellom disse to premiene
[tex]P(X=7)=\frac{1}{5379616}[/tex]
[tex]P(X=6)=\frac{189}{5379616}[/tex]
som er ;
[tex]\frac{\frac{189}{5379616}}{\frac{1}{5379616}}=189[/tex]
Forholdet.
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Dobbelt post: http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... p?p=105426
Dessuten har du ikke allerede fått svar? Mener å huske at du fikk en link til wiki et sted? (http://no.wikipedia.org/wiki/Lotto_(Norge))
Dessuten har du ikke allerede fått svar? Mener å huske at du fikk en link til wiki et sted? (http://no.wikipedia.org/wiki/Lotto_(Norge))
Ferdig: T1
Holder på: X, R1, FY1
Skal ta: R2, FY2
Matte er et sånn typisk fag man må forstå.. Evt kaste bøker i veggen.
Jeg tror det er større sjanse for at du får svar hvis du forklarer litt mer hva du lurer på og hva du eventuelt har gjort. Noen ideer om hvordan du kan løse den må du jo ha. Du kan ikke bare klistre opp en oppgave og forvente at noen løser den for deg. Du skjønner vel og at ingen kan hjelpe deg med å følge med på lottopremiene i noen uker.
Det er de samme som er over hele forumet.Wentworth wrote:Er det så rart? Det er fordi ingen her på vgs rommet klarer denne oppgaven(foreløpig), og linken ga ikke svar på oppgaven hell!
De skjønte ikke oppgaven.Derfor har jeg lagt den ut igjen rett av boka.
Klarer du å skjønne den?
Hvordan løse den:
1. skriv opp antall vinnere og hvor stor premie (begge deler) for hver kombinasjon av antall rette som gir premie.
2. Bruk helt basic prosentregning til å komme frem til det som sto i wiki-artikkelen.
Premiefordeling
Premiegruppe Premieandel
7 rette 44,8 %
6 rette + 1 tilleggstall 11,5 %
6 rette 10,6 %
5 rette 13,9 %
4 rette + 1 tilleggstall 15,5 %
50 prosent av innsatsbeløpet i Lotto skal gå tilbake i form av premier.
Ferdig: T1
Forklarte med eksempler fra lottosiden på internett,men det førte ikke til et ønsket resultat.Derfor valgte jeg og ga andre sjansen for å kunne løse det.Å klistre opp oppgave betyr ikke at du skal klistre opp løsningsforslag,men heller prøve å hinte hvis du kan.Poenget er ikke å få hjelp til å følge med på tv,lottopremiene kan også lastes ned fra hjemmesiden for lotto.Poenget er heller å kunne tilrettelegge disse premiene så man får løst oppgaven(som jeg gjorde i tidligere innlegg).thmo wrote:Jeg tror det er større sjanse for at du får svar hvis du forklarer litt mer hva du lurer på og hva du eventuelt har gjort. Noen ideer om hvordan du kan løse den må du jo ha. Du kan ikke bare klistre opp en oppgave og forvente at noen løser den for deg. Du skjønner vel og at ingen kan hjelpe deg med å følge med på lottopremiene i noen uker.
Ja, forhold vet jeg hva er. Dessuten regner jeg forhold mellom seks og sju rette under.Og du kan også se hva jeg lurte på og hva jeg har gjort.=) wrote:Ta det fra begynnelsen, hva har du gjort og hva lurer du på?
Vet du hva forhold er?
Nei, det var de ikke før jeg la ut i det andre rommet.De andre prøvde jeg på og viste hva jeg tenkte og hvordan jeg kom fram, men siden ingen svarte over flere dager,bestemte jeg meg for å sette opp oppgaven og la andre få muligheten til å komme med eventuelle hint.Kukaka wrote:Det er de samme som er over hele forumet.
Det er jo bare bruke de tallene du har i sitatet ditt.Kukaka wrote: Hvordan løse den:
1. skriv opp antall vinnere og hvor stor premie (begge deler) for hver kombinasjon av antall rette som gir premie.
Linken med wikiartikkelen som ble gitt tidligere var ikke lik denne du henviser til her.Kukaka wrote: 2. Bruk helt basic prosentregning til å komme frem til det som sto i wiki-artikkelen.
Når det gjelder oppgaven;
Henter info fra sitatet ditt;
7rette 44,8%
6rette 10,6%
Forholdet mellom 6 og 7 rette over skal sammenlignes med forholdet mellom disse to [tex]\: P(X=7)=\frac{1}{5379616}\: \: , \: \: P(X=6)=\frac{189}{5379616}\: \: [/tex]
som er ;
[tex]\frac{\frac{189}{5379616}}{\frac{1}{5379616}}=189[/tex]
Jeg prøvde det slik;
Fant forholdet mellom seks og sju rette fra sitatet til kukaka;
[tex]\frac{7rette}{6rette}=\frac{44,8}{10,6}=0,237[/tex]
Og dette skulle sammenlignes med svaret 189, da gjorde jeg det slik;
[tex]189 \cdot 0,237=44,8=7rette [/tex]