[symbol:integral] [symbol:rot] 3/ cos^2( [symbol:pi] /6(x+1))
får at svaret blir:
[symbol:rot] 3*6/ [symbol:pi] tan( [symbol:pi] /6(x+1))
ifølge fasit skal det stå 6 [symbol:rot] 3/ [symbol:pi]
Er det bare å sette 6 tallet fremfor pi? Beklager rotet, håper noen forstår
integrasjon
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Riemann
Er utgangspunktet [tex]\int \frac{\sqrt{3}}{cos^2x\( \frac{ \pi}{6(x+1) } \)}[/tex]
Litt vrient å se utgangspunktet og hva du mener med kvadraroten helt i starten der...
Litt vrient å se utgangspunktet og hva du mener med kvadraroten helt i starten der...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Riemann
[tex]\int \frac{\sqrt{3}}{cos^2\( \frac{6}{ \pi(x+1)} \)}[/tex]
[tex]\sqrt{3} \int \frac{1}{cos^2 \( \frac{6}{ \pi(x+1)} \)[/tex]
[tex]\sqrt{3}tan\( \frac{6}{ \pi(x+1)}\)[/tex]
[tex]\sqrt{3} \int \frac{1}{cos^2 \( \frac{6}{ \pi(x+1)} \)[/tex]
[tex]\sqrt{3}tan\( \frac{6}{ \pi(x+1)}\)[/tex]
Last edited by meCarnival on 23/07-2009 21:26, edited 1 time in total.
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Riemann
Ja, skjønner men sengeliggende så orker ikke å gjøre noe mer her siden jeg ikke ser hvordan dette skal passe med fasiten akkurat nå... Brukte mitt Matte1 formelhefte, men tror det jeg har gjort ikke er helt lovlig...
Tror noen andre som er litt over må se på denne...
Tror noen andre som er litt over må se på denne...
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Grothendieck
Det ubestemte integralet blir jo slik:
[tex]\int \frac{\sqrt{3}}{cos^2\ \left ( \frac{ \pi}{6}(x+1) \right )} \ dx [/tex]
[tex]sqrt{3}\int \frac{1}{cos^2\ \left ( \frac {\pi}{6}(x+1) \right )} \ dx [/tex]
[tex]sqrt{3}\int \frac{1}{cos^2\( \frac {\pi}{6}(x+1))} \ dx \rightarrow sqrt {3} \cdot \frac {1}{\frac {\pi}{6}}\cdot tan \left( \frac {\pi}{6}(x+1) \right) + C = \frac {sqrt{3}\cdot 6tan \left ( \frac {\pi}{6}(x+1) \right )}{\pi} + C [/tex]
[tex]\int \frac{\sqrt{3}}{cos^2\ \left ( \frac{ \pi}{6}(x+1) \right )} \ dx [/tex]
[tex]sqrt{3}\int \frac{1}{cos^2\ \left ( \frac {\pi}{6}(x+1) \right )} \ dx [/tex]
[tex]sqrt{3}\int \frac{1}{cos^2\( \frac {\pi}{6}(x+1))} \ dx \rightarrow sqrt {3} \cdot \frac {1}{\frac {\pi}{6}}\cdot tan \left( \frac {\pi}{6}(x+1) \right) + C = \frac {sqrt{3}\cdot 6tan \left ( \frac {\pi}{6}(x+1) \right )}{\pi} + C [/tex]
-
- Riemann
Jeg tenkte at (x+1) skulle i nevneren jeg da...
Men tila, det skjer ikke at du kommer frem til svaret i fasiten uten at dette er et bestemt integral, altså integralet har grenser det går fra og til... Så ta å sjekk om oppgaven du har skrevet er korrekt...
Men tila, det skjer ikke at du kommer frem til svaret i fasiten uten at dette er et bestemt integral, altså integralet har grenser det går fra og til... Så ta å sjekk om oppgaven du har skrevet er korrekt...
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV