Hei. Jeg har prøvd og prøvd å få denne oppgaven til å gå opp, men får det ikke til! Setter stor pris om noen kan hjelpe meg.
Oppgaven går ut på å finne grenesverdien når x nærmer seg 7 i følgende uttrykk:
([symbol:rot] (x + 18) -5)/(x^2 - 49)
Altså. Vi har en brøk. Telleren består av to ledd, hvorav det første er kvadratroten av x + 18. Etter kvadratoen kommer - 5. Nevner består av uttrykket (x^2 - 49). Uansett hvor mye jeg prøver og prøver klarer jeg ikke å forkorte utrrykket, og får dermed 0 i nevner. Fasit sier at svaret er 1/140.
Hjelp til grenseverdi problem
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
L'Hopitâl girkrje1980 wrote:Hei. Jeg har prøvd og prøvd å få denne oppgaven til å gå opp, men får det ikke til! Setter stor pris om noen kan hjelpe meg.
Oppgaven går ut på å finne grenesverdien når x nærmer seg 7 i følgende uttrykk:
([symbol:rot] (x + 18) -5)/(x^2 - 49)
Altså. Vi har en brøk. Telleren består av to ledd, hvorav det første er kvadratroten av x + 18. Etter kvadratoen kommer - 5. Nevner består av uttrykket (x^2 - 49). Uansett hvor mye jeg prøver og prøver klarer jeg ikke å forkorte utrrykket, og får dermed 0 i nevner. Fasit sier at svaret er 1/140.
[tex]\lim_{x\to 7}\frac{\sqrt{x+18}-5}{x^2-49}=\lim_{x\to 7}\frac{\frac12(x+18)^{-\frac12}}{2x}=\frac{1}{140}[/tex]
Eventuelt kan du omskrive uttrykket på følgende måte:
[tex]\frac{\sqrt{x+18}-5}{x^2-49}=\frac{7-x}{(x-7)(x+7)(-\sqrt{x+18}-5)}=\frac{1}{(x+7)(\sqrt{x+18}+5)}[/tex]
Da kan vi sette [tex]x=7[/tex] og får dermed [tex]\frac{1}{14*10}[/tex]
Last edited by Gustav on 25/07-2009 00:31, edited 1 time in total.
-
- Riemann
Jeg tenkte på det samme, men er jo ikke VGS pensum? 

Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
Takker for svar!
Jeg holder på å ta forkurs for matematikk på universitetsnivå. I og med at det er et forkurs skulle jeg tro at det her dreier seg om matematikk på vgs nivå. Alle andre oppgaver har i hvert fall vært det
. Men litt betryggende å vite at dette ligger litt over nivået, slik at det kanskje ikke var meningen at det skulle være innlysende for meg.
Jeg holder på å ta forkurs for matematikk på universitetsnivå. I og med at det er et forkurs skulle jeg tro at det her dreier seg om matematikk på vgs nivå. Alle andre oppgaver har i hvert fall vært det

-
- Riemann
Du lærer jo heller ikke L'Hopital på forkurset da? Så burde jo være løslig på en annen måte også da...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV