"KARBONKJEMI"

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
frooken
Noether
Noether

Hei! Karbonkjemi er kanskje ikke hva man forbinder med matte, men jeg har et spørsmål jeg håper noen tilfeldig vis kan svare meg på.
Dette var en tekst jeg leste på Norsk Skoleforum;

"Alkanenes egenskaper
De fire enkleste alkanene er gassene metan, etan, butan og propan.
Blandingen av disse gassene kalles naturgass.
Selv om etan, propan og butan er gasser under normale forhold, kan disse gassene nokså lett presses sammen til væsker. Disse gassene går også under navnet våtgass. Metan, som er vanskeligere å presse sammen, kalles tørrgass.
Det er lengden på molekylkjeden som avgjør om et hydrokarbon er gass væske eller stoff.
Alkanene med 5-17 karbonatomer er væsker. Jo lengre molekylkjedene blir, desto mer hekter molekylene seg inn i hverandre. De væskene som har kortest molekylkjeder, er flyktige, eller tyntflytende.
Når karbonkjeden får mer enn 17 karbonatomer, er alkanene faste stoffer.
En karakteristisk egenskap ved alkanene er at de ikke kan løses opp i vann".

Mitt spørsmål er... Hvorfor blir det et fast stoff når man får et molekyl med mer enn 17 karbonatomer? Blir det ikke flere hydrogenatomer desto lengre kjeden blir? (Ca. for hvert karbonatom + 2 hydrogenatom, hvis man ser bort i fra endene). Skjønner at de hekter seg inn i hverandre, men skulle gjerne ha hatt en forklaring... :D
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Nevnte forbindelserer kalles hydrokarboner (HC) og alkaner. De fire første (metan, etan, propan og butan) er gasser og videre øker kokepunktene til disse alkanene utover i den såkalte homologe (CH[sub]2[/sub]) serien.
Kokepkt øker med økende molekylstørrelse, da interaksjonene mellom molekylene øker.
Etterhvert vil nok de upolare vekselvirkningene mellom alkanene bli så dominerende at forbindelsene blir seige og til væsker. Med økende C-atomer stiger molmassa, og de blir seigere og seigere og solideres omkring 17-18 C-atomer.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Post Reply