Jeg har et spørsmål angående en ganske vanlig notasjon.. Leibnitz sin hvis jeg ikke tar feil. Hvis vi har to funksjoner f og g hvor f er en funksjon av g og g er en funksjon av x må vi bruke kjerneregelen som på Leibnitz sin form blir
[tex]\frac{df}{dx}=\frac{df}{dg}\frac{dg}{dx}[/tex] og vi leser "den deriverte av f m.h.p x er den deriverte av f m.h.p g, ganget med den deriverte av g m.h.p x.
Hvis vi nå tilegner f og g definerte funksjoner. La oss si
[tex]f(x)=x^2[/tex]
og [tex]g(x)=1-x^3[/tex].
Da har vi at [tex]f(g(x))=(1-x^3)^2[/tex]. Nå har jeg observert at mange skriver
[tex]\frac{df}{dx}=\frac{d}{dx}(1-x^3)^2\frac{d}{dx}(1-x^3)[/tex]
Jeg stusser litt på dette fordi du deriverer jo ikke m.h.p x, men m.h.p innsidefunksjonen g først.. Hva er isåfall den riktige måten å skrive dette på?
Hvis vi ikke har navngitt innsidefunksjonen som g kan vi vel heller ikke skrive d/dg?
Derivasjon og notasjon.
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Noe slik?
[tex]\frac{d}{dx} (1-x^3)^2=\frac{d}{d(1-x^3)}(1-x^3)^2\cdot \frac{d}{dx}(1-x^3)=2(1-x^3)\cdot -3x^2=-6x^2(1-x^3)[/tex]
[tex]\frac{d}{dx} (1-x^3)^2=\frac{d}{d(1-x^3)}(1-x^3)^2\cdot \frac{d}{dx}(1-x^3)=2(1-x^3)\cdot -3x^2=-6x^2(1-x^3)[/tex]
-
- Ramanujan
Virker logisk, men har aldri sett det før.. Går ut ifra at det muligens er fordi det er en litt tungvindt notasjon?
Denne skrivemåten har jeg aldri sett før, og det stemmer heller ikke.Betelgeuse wrote:
Da har vi at [tex]f(g(x))=(1-x^3)^2[/tex]. Nå har jeg observert at mange skriver
[tex]\frac{df}{dx}=\frac{d}{dx}(1-x^3)^2\frac{d}{dx}(1-x^3)[/tex]
Det er normalt å bruke følgende notasjon:
La
[tex]f(x)=x^2\\g(x)=1-x^3[/tex]
[tex]h(x)=(f\circ g) (x)=f(g(x))[/tex]
[tex]h^,(x)=f^,(g)\cdot g^,(x)[/tex].
Her menes med [tex]f^,(g)[/tex] den deriverte av [tex]f[/tex] evaluert i [tex]g[/tex] osv.
Personlig bruker jeg bare Leibniz-notasjonen når jeg integrerer med substitusjon. Foretrekker f'(x)-versjonen. Ved lange, uoversiktlige bruker jeg
D[x^9cos(x) + sin^2(5x-9) - 37x^3ln(x)]
D[x^9cos(x) + sin^2(5x-9) - 37x^3ln(x)]
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu