Valg av matte :)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
frooken
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 06/05-2009 14:26

Hei! :D Dette er noen litt merkelige spørsmål... :wink:

Noen som kan gi meg et kjapt sammendrag av hva man skal lære hvis man velger T-matte (i løpet av de tre årene på allmennfagelig linje)?

Er T-matte "veldig" vanskelig i forhold til P-matte?

Hva anbefales å ta hvis man gikk ut ungdomsskolen med 6 i matte, men glemmer lett, er veldig treglært og må sikkert repitere alt igjen nå etter sommerferien... men når man først klarer å huske det igjen (eller har lært og forstått noe nytt), klarer man å regne de vanskeligste ting?

Hva er morsomst? :wink:
anna_92
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 11/09-2007 18:41

Hei!

Jeg er nettopp ferdig med et år med T-matematikk. Det vi lærte var algebra,geometri,trigonometri,sannsynlighet, potenser/logaritmer, derivasjon, matematiske modeller/vekstfart,ligninger,funksjoner... Året for min del gikk bra, fikk 4, noe jeg er glad for!

Det er ikke så veldig lett å sammenligne T-matten med P-matten, men jeg tror at det er endel mer med økonomi i P-matten... Om du f.eks. velger et av de to, men synes at det blir feil matte for deg, kan du bytte til den andre...

Her har du hjemmesidene til begge bøkene, så kan du kikke på dem!

Sinus 1t: http://sinus1t.cappelendamm.no/
Sinus 1p: http://sinus1p.cappelendamm.no
frooken
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 06/05-2009 14:26

Tusen takk :D
andhou
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 12/03-2007 23:16

P-matten var vel like mye et alternativ til de som ikke så noen mening i å plusse på a'er og b'er, men spør deg selv: Har du lyst å bli lege, vetrinær, ingeniør, økonom, it-dude, matematiker, fysiker eller kjemiker (?) etter videregående. Hvis svaret er ja, eller kanskje for den saks skyld velger du t, du kommer fint gjennom både t og r (som er nødvendig for nevnte studier) hvis du vil.
Svar