Nylig begynt på matematikklinjen bachlergrad?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Arbeider
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 164
Registrert: 17/09-2008 22:43

Hei!
Jeg lurer på hva bøkene heter som blir brukt 1 skoleåret 2009/2010 i bachlergradlinjen for matematikklinjen?Eventuelt ISBN nummer hadde vært fint.

Setter pris på hjelpen.
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Spørs vell hvilket mattekurs du har, hvor det er etc, men på UiO brukes vell kalkulus boken av tom lindstrøm:L http://www2.universitetsforlaget.no/kalkulus/
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

De har forskjellige emner og forskjellige bøker på de forskjellige universitetene. I UiO er det følgende:

MAT1100:
Kalkulus - Tom Lindstrøm

MAT-INF1100:
Kalkulus + kompendium som legges ut på internett
http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... ensum.html

INF1100:
Fra kursnettsiden: "Hans Petter Langtangen: A Primer on Scientific Programming with Python, 2009. Springer. ISBN: 978-3642024740. tilgjengelig på Akademika ved semesterstart (fra ca. 15. august)."

HPL er foreleseren også - veldig dyktig.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Arbeider
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 164
Registrert: 17/09-2008 22:43

Hvilke bøker trenger jeg å kjøpe hvis jeg skal fortsette med matematikk etter 3MX på UIO og begynne på bachlergrad i matematikk for videre planer om å ta mastergrad og eventuelt doktorgrad 4år for så eventuelt ta post dok etter de 4 åra med doktorgrad for generelt utvikle ferdigheter i matematikk ?
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Hehe, du har planene klar, ser jeg :P
Det er ingen grunn å detaljplanlegge framtiden. Du vet ikke hva den bringer. Dette vil også avhenge av hva slags matte du vil spesialisere deg i. Dersom du tar 3mx nå, kan du jo høre med ett universitet i nærheten om hvordan det fungerer med hospitering og slikt.

Hvilke bøker du trenger vil jo avhenge helt av hvor du skal studere. Så da vil jeg heller anbefale å lese i tidlgere tråder i forumet her om gode bøker (Det skal være ett par).

Lykke til med lesingen uansett hvilken bok du ender opp med :)

Edit:
Ops, så ikke at du hadde skrevet UiO.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Arbeider
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 164
Registrert: 17/09-2008 22:43

Fins det ingen studie ved UIO som kun og bare kun fordyper i matematikk?
Jeg har altså lyst til å blir professor(og drive å lage nye formler kanskje) i matematikk,altså vil jeg ikke kombinere matematikk med teknologiske fag som data, elektro,bygg,kjemi og lign.Jeg vil kun fordype meg i ett fag og det er matematikk.Hva bør jeg søke på da og hvilken bok begynner man med da etter 3MX?
Arbeider
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 164
Registrert: 17/09-2008 22:43

Det eneste alternativet vil vel da bli NTNU. Og ta matematikk 3 år bachler og videre ta master 2år i topologi(om hvordan former er bygd opp blant annet), for så å ta doktorgrad.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Arbeider skrev:Fins det ingen studie ved UIO som kun og bare kun fordyper i matematikk?
Det er tross alt bare tre fag som du ha som ikke er ren matematikk ved f.eks UiO.
Arbeider skrev: Jeg har altså lyst til å blir professor(og drive å lage nye formler kanskje) i matematikk,altså vil jeg ikke kombinere matematikk med teknologiske fag som data, elektro,bygg,kjemi og lign.
Du vil aldri kunne bli professor hvis du kun fordyper deg i ett spesielt område. Det kreves at du kan vise til forskning innenfor flere områder..
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Arbeider skrev:Det eneste alternativet vil vel da bli NTNU. Og ta matematikk 3 år bachler og videre ta master 2år i topologi(om hvordan former er bygd opp blant annet), for så å ta doktorgrad.
Ved det tre-årige programmet ved NTNU må du og ha minst tre fag som ikke er ren matematikk; ex.phil, perspektivemne og programmering.

Ved UiO vil du ved samme type program i alle fall slippe unna perspektivemnet, og bytte det ut med litt mer programmering (som neppe kan skade).

Jeg tipper at mye av forskning innenfor matematikk per dags dato foregår på datamaskiner, dvs. teste ut algoritmer o.l. M.a.o. skader det neppe at du har litt programmeringskunnskaper. Og det er ikke uten grunn at alle universitetene her i landet som tilbyr 3-årig utdannelse innenfor matematikk krever at du har minst ett fag som omfatter programmering på en eller annen måte.
Arbeider
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 164
Registrert: 17/09-2008 22:43

Jeg så på følgende link på UIO`s sider;
http://www.uio.no/studier/program/mit/m ... ningen.xml

Isåfall videre kan jeg bygge på topologi eller algebra 2 år master for så å ta doktorpost i topologi eller algebra for å bli professor. :P
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Les gjerne på fritiden nå, men hvorfor er du opphengt i den nøyaktige retningen? Fullfør 3MX, sikt på matematikk, les matematikk på fritiden, begynn på UiO og fullfør de obligatoriske fagene de har i begynnelsen, så kan du tenke på hva du vil spesialisere deg i. Kanskje oppdager du ett nytt fag du ikke har hørt om som du mer har lyst å ta? Som sagt, man vet aldri hva fremtiden bringer. Men, det er nå bare mitt tips, det er jo forsåvidt greit å ha noe å styre etter også :P

Det er mulig jeg missforstår deg, men man blir ikke "bare" professor, slik man tar en PhD. For å bli professor så må man ha fullført en doktorgrad, jobbet som forsker/amenuensis/første amenuensis, så må det bli en ledig stilling som professor (Evt opprettet en ny), så må man søke på stillingen, så må man få den ved å danke ut andre kandidater. Langt fra umulig, men det er ikke noe automatikk i det :)

Edit:
Mens jeg er inne på den psykologiske nedbrytningen her, så kan jeg legge til at det ikke er automatikk i PhD heller. Det er også stillinger som må søkes på. (Tror jeg, det finnes vel kanskje noen som er finansiert av bedrifter?) :P

Jeg vil også legge til at det ikke er meningen å ødelegge noe håp for deg. Jobber du hardt og er motivert, så klarer du det ;)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Dinithion skrev: Mens jeg er inne på den psykologiske nedbrytningen her, så kan jeg legge til at det ikke er automatikk i PhD heller. Det er også stillinger som må søkes på. (Tror jeg, det finnes vel kanskje noen som er finansiert av bedrifter?) :P
Det stemmer det. Først må en jo være kvalifisert i form av bra nok karakterer, deretter finnes det vel tre muligheter slik jeg har forstått:

1) Søke på et stipendiat som er utlyst - og igjen måtte danke ut andre søkere.
2) Få den økonomiske delen sponset av en bedrift.
3 ) Forske på egen hånd, og prøve å få avhandlingen godkjent hos et universitet. En professor her på bygget gjorde det for sin andre "doktorgrad", så det er mulig. ;)

Ellers er det bare å jobbe hardt for å nå målene sine, men det er viktig at en forstår at det ikke bare er å gjøre ditt og datt, og vips er man professor. Det kreves litt arbeid ;)
Arbeider
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 164
Registrert: 17/09-2008 22:43

Professor arbeider: "Matematikk er et fag det ikke går ann å bli fullt utlært i" :P .Skal nok ta et friår jeg ass.Så skal drive litt med programmering og matematikk kalkulus som jeg får blant annet bruk for til skolestart neste år ved UIO. Ikke minst i løpet av året skal jeg kanksje besøke det matematiske innstitutt ved UIO, kommer kanskje til å sitte ved bordet på stolen mot utsikten mot landsskap gjennom det svære vinduet i det matematiske bibliotek.Vi ses kanksje der dere. :wink:
Arbeider
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 164
Registrert: 17/09-2008 22:43

claudeShannon skrev: Det er tross alt bare tre fag som du ha som ikke er ren matematikk ved f.eks UiO.
Klart det. :P

Skal nok greie å bli professor.Dinition ødelegger ingen håp, det er jo din mening.Skiller mellom mening og kunnskap(noe man også lærer på matematikklinjen :) ).Calude: Å bli professor kommer ann på hvordan man går fram for å bli professor det, kan ikke utelukke at det ikke er wops så er man professor, det er fullt mulig det også hvis man ser det i en "fastmotion" :P .Er ikke verre enn å ta bachler 3år, master år, doktorgrad 4år eventuelt for så å ta doktorpost.Får nok professorstillingen , er jo bare å utfordre de daværende stillingen.Ha en fin dag! 8-)
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Arbeider skrev:[Å bli professor kommer ann på hvordan man går fram for å bli professor det, kan ikke utelukke at det ikke er wops så er man professor, det er fullt mulig det også hvis man ser det i en "fastmotion"
Det er flott at du har satt deg høye mål og vil jobbe for å nå de, men professorater er dessverre, for din del, ikke stillinger som vokser på trær.

Universitetene har et maks antall professorater, og får å kunne bli professor må en av disse bli ledige. Tar du turen innom hvilket som helst universitet, så ser du at stort sett alle sitter til pensjonsalder og vel så det, så det kan ta sin tid. Med andre ord må du belage deg på å være tålmodig. ;)
Får nok professorstillingen , er jo bare å utfordre de daværende stillingen.
Hadde det bare gått an å "utfordre" de som har stillingen så. ;)
Svar