Retningsderivert og gradient, retninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
meCarnival
Riemann
Riemann

Finn retningene hvor den retningsderiverte til funksjonen [tex]f(x,y) = x^2 + sin(xy)[/tex] i punktet (1,0) har verdien 1.

Svar: [tex]\frac{ \pi}{2}[/tex] og [tex]\approx 5.64[/tex]

Image
Image

Har du noen ideer hvor feil kan ligge, eller hvordan den løses?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru

Den retningsderiverte til f i punktet (1,0) er

[tex]\bigtriangledown f(1,0) \cdot \langle \cos \theta, \sin \theta \rangle \; = \; \langle 2,1 \rangle \cdot \langle \cos \theta, \sin \theta \rangle \; = \; 2\cos \theta \: + \: \sin \theta [/tex]

som gir likningen

[tex]2\cos \theta \: + \: \sin \theta \; = \; 1[/tex]

som har løsningene

[tex]\theta \: = \: \frac{\pi}{2}\; \mbox{og} \; \theta \: \approx \: 5,64.[/tex]
meCarnival
Riemann
Riemann

Hvor fikk du enhetsvektoren ifra?
Ingeniørmatematikk IV
espen180
Gauss
Gauss

Alle todimensjonale enhetsvektorer kan skrives på formen [tex]\left[\cos\theta,\sin\theta\right][/tex]. Tar du lengden, får du 1.
meCarnival
Riemann
Riemann

Kan jeg da skrive

Da kan jeg finne [tex]\vec{u}=\frac{\vec{v}}{\|\vec{v}\|}[/tex] og få ut cos og sin, men hva er da [tex]\vec{v}[/tex]... Jeg liker å bevis hvor jeg får ting fra og ikke bare si at sånn er det med ord... Hvis dere skjønner...
Ingeniørmatematikk IV
espen180
Gauss
Gauss

Denne oppgaven krever jo at du bruker en vilkårlig enhetsvektor, og da er [cos a,sin a] perfekt, siden den inneholde begge komponentene i én variabel.
meCarnival
Riemann
Riemann

Hva mener du med en vilkårlig variable? Bare ta det jeg vil da? Står ingenting i boka og pleier å være oppgitt en retning da... Hvis jeg ikke viste det så hadde jeg ikke skjønt hva jeg skulle hatt som enhetsvektor i det hele tatt da =S...?
Ingeniørmatematikk IV
Post Reply