Negative tall

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Aner ikke om dette er spørt om før, men jeg lurer på hvordan jeg kan forklare for klassen at når du trekker fra et negativt tall med et negativt tall så legger du til

Eks: 4-(-7) = 11

alt skal jo tilsi for en sjuende klasse at dette er subtraksjon, men svaret blir mer en utganspunktet
Kan noen komme på gode eksempler fra dagliglivet som illustrerer dette?

Hilsen Sten
Kent
Guru
Guru
Innlegg: 293
Registrert: 02/03-2005 14:39
Sted: Bergen

Fant en artikkel på Wikipedia som kanskje kan inspirere deg:
http://en.wikipedia.org/wiki/Negative_number
Subtracting a negative is equivalent to adding the corresponding positive:
5-(-2)=7
(if you have a net worth of $5 and you get rid of a debt of $2, then your new net worth is $7).

Står også tilsvarende for andre sammensetninger av +-*/.

Du kan vel også se på skalarene som 1-dimensjonale vektorer i form av piler. La elevene lage noen piler av ulik lengde. Står det "-" foran en vektor (eg. tall) snus pilen 180 grader. Målet er at de skal finne lengden på summen av vektorene når pilene er snudd et riktig antall ganger. (Jeg sier selvfølgelig ikke at du skal nevne vektorer og skalarer for elevene dine. Men du kan illustrere reglene du trenger geometrisk ved å benytte piler som snus. Altså ser du på et tall på tallinjen som en pil fra 0, og som kan flyttes og snus, i stedet for som et punkt.)
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Hei Gjest. Hvis du skal forklare klassen og du sier: "trekke fra negativt tall med negativt tall sier du egentlig:

-a - (-a)

Du bør heller si "trekke fra (eller subtrahere) med et negativt tall":

a - (-a) = a+a

bare fordi det virket litt forvirrende med alle minustegnene i den setningen du kom med først. :) lykke til. Akkurat det med skalarer som vektorer og retning er kjempefint. Er tallet negativt betyr det at vektoren peker andre veien. Problemet er vel at ingen av dere kjenner til begrepet vektor, men talllinje kjenner dere jo til.
Gjest

Takk skal dere ha!!! jeg fikk kommet igjennom det uten større forvirring.
Alle i klassen skjønte prinsippet med subtraksjon, og de fleste forstod det jeg fortalte med å "trekke gjeld fra gjeld." Det var fin

Subtracting a negative is equivalent to adding the corresponding positive:
5-(-2)=7
(if you have a net worth of $5 and you get rid of a debt of $2, then your new net worth is $7).
Svar