Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Likningen [tex]x^2+3xy+y^3=5[/tex] definerer [tex]y=f(x)[/tex] implisitt nær [tex](1,1)[/tex]. Finn den deriverte til denne funksjonen i punktet [tex]x=1[/tex].
Vi deriverer venstre og høyre side hver for seg.
Det gir:
[tex]2x+3y+3x*\frac{dy}{dx}+3y^2*\frac{dy}{dx}=0[/tex]
Poenget er at du skal late som y er en funksjon av x, y=y(x), Hvis du bruker produktregelen for derivasjon får du uttrykket på formen nest øverst.
Da kan du sette inn for punket (x,y)=(1,1) og får dermed servert y' (1) (y derivert i punktet x=1) som er den eneste ukjente og som er det oppgaven er ute etter.
Når du deriverer implisitt mhp på x f.eks og har et ledd med y i, så står det jo at du deriverer y mhp x, altså [tex]\frac{dy}{dx}[/tex].
Dette kommer som følge av produktregelen for derivasjon...
Vi deriverer funksjoner er implisitt, altså gitt indirekte... De er ikke gitt direkte som y=f(x)=...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Jeg trodde meningen med tex var å vise ting man ikke kan vise med de vanlige knappene på tastaturet. Vi kan skrive "2x" direkte så derfor skriver man bare "2x". Brøk og kvadratrot tegn er litt verre, derfor er tex fint å ha! Men hvorfor lage noe ekstra for noe som allerede er på tastaturet?