Dobbeltintegral, polar...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

espen180
Gauss
Gauss

Du ser av de originale grensene at verken x eller y får negative verdier. Altså holder vi oss til delen av xy-planet der både x og y er ikkenegative. Dette området er ekvivalent var første kvadrant, 0-90 grader.

[tex]e^{x^2+y^2}=e^{r^2}[/tex] er ingen sirkel nei. Det er verdien av en funksjon som kun er avhengig av kvadratet av avstanden fra origo. Det er integrasjonsgrensene som beskriver en sirkelform i føste kvadrant.
meCarnival
Riemann
Riemann

Så grafen jeg tegner er altså det området inni sirkelen [tex]e^{x^2+y^2}[/tex] danner? Det er det jeg da får ut som endelig svar?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
espen180
Gauss
Gauss

Nei, grafen du tegner er z-verdien av [tex]z=e^{x^2+y^2}[/tex] i sirkelen [tex]x^2+y^2=1[/tex] i første kvadrant.

Integralet ditt gir deg volumet under denne flaten. (Funksjoner av to variable er flater i 3-rom, vet du.)
meCarnival
Riemann
Riemann

Ja, det var det jeg mente.. Skal prøve å føre, men det er noe jeg bare ikke fatter her... Det er grense shait'n jeg sliter med :?
Ingeniørmatematikk IV
Gustav
Tyrann
Tyrann

Integranden, altså funksjon inni integralet, har ingenting med integrasjonsgrensene å gjøre. Du ser av grensene i det opprinnelige integralet at y går fra 0 til [tex]\sqrt{1-x^2}[/tex]

Tegner du opp funkjsonen [tex] y=\sqrt{1-x^2}[/tex] for x-verdier mellom 0 og 1, ser du at grafen tilsvarer sirkelen med radius 1 i første kvadrant.
meCarnival
Riemann
Riemann

Når de skriver "Lag skisse av integrasjonsområdet i xy-planet"
Da tenker jeg at jeg kun skal tegne den sirkelen, som utkommer av integrasjonsgrensene... Er det riktig?
Ingeniørmatematikk IV
meCarnival
Riemann
Riemann

Nå har jeg funnet ut hva jeg stusser på...

Som dere sier at vi ser at det er en sirkel utifra fra integrasjonsgrensene til y... altså [tex]y = \sqrt{r^2+x^2}[/tex]. Denne forteller meg at det er en sirkel, med radius 1 og sentrum i origo... Men forteller meg ingenting om hvilken kvadrant som vi holder til... Det er det x-grensene forteller meg eller? Hadde det vært x-grenser fra -pi til 0 så hadde vi vært i andre og tredje kvadrant?
men da hadde det ikke stemt med y-grensene... sabla vanskelig det skulle være i kveld a =S... helt på jordet om dagen tydeligvis... :oops:

Fant ut at forrige post så hadde jeg tenkt riktig =P... Vært litt mye i mekanikk verden siste ukene skjønner jeg =P...
Ingeniørmatematikk IV
Gustav
Tyrann
Tyrann

Stated simply: siden x er fra 0 til 1 befinner området seg i kvadrant 1 eller 4. Siden konvensjonen tilsier at [symbol:rot] betegner den positive roten befinner vi oss følgelig i første kvadrant.
espen180
Gauss
Gauss

Post Reply