Oppgaver

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
amylou
Fibonacci
Fibonacci

Noen som kan hjelpe meg ? Har glemt en del av dette, og vi skal snart ha matteprøve.. Vi har forresten ikke hatt om sannsynlighetsregning enda, så jeg trenger litt hjelp til å skjønne det.

1. a) (regn ut brøken, og forkort om mulig)
7/17 + 3/10 =
b) (regn ut brøken, og forkort om mulig)
7/12 - 2/9 =

3. I en eske er det helt like penner bortsett fra fargen de skriver med. Det er seksten som skriver rødt, tolv skriver grønt, fjorten som skriver blått og seks som skriver svart. Stine trekker en penn.
a) hvor stor sannsynlighet er det for at hun trekker en som skriver rødt?
b) hvor stor sannsynlighet er det for at hun trekker en som skriver grønt?
c) hvor stor sannsynlighet er det for at hun trekker en som skriver svart?
d) hvor stor sannsynlighet er det for at hun trekker en som skriver blått?

4. trekant ABC er rettvinklet. Vinkel C = 90grader. CD står normalt på AB. DB=2cm, og CD = 4cm. Hvor lang er AD? Vis utregning.

5. I en barnehage er 1/3 av barna fem år. 3/5 av femåringene er gutter. Hvor stor del av barna i barnehagen er fem år gamle gutter?
(Denne fikk vi på matte tentamen i fjor, og jeg sliter sykt med å forstå hvordan man regner ut dette...)
Last edited by amylou on 20/09-2009 09:52, edited 1 time in total.
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Jeg kan godt hjelpe deg, men jeg kommer ikke til å gjøre oppgavene for deg. Det lærer du ikke noe av ;)

Kan du ikke begynne med å fortelle hva du gjør, og hvor det står fast?
(Hint: Du må starte med å få det på felles brøkstrek) :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
amylou
Fibonacci
Fibonacci

uff.. jeg hater matte. jeg klarer det bare ikke! men men. jeg får vel prøve..

1. a) 7/17 + 3/10 = det er ikke noe felles nevner her ?? 17 går ikke opp i 10 gangeren...

b) 7/12 - 2/9 = enten er jeg veldig dum, ellerså finnes det ikke noe fellesnevner her heller...?!
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Alle må begynne ett sted. Dette er ikke så veldig vanskelig, så hvis du gjør noen oppgaver, så skjønner du det nok etterhvert.

Gjør ting så enkelt som mulig. Man KAN finne minste fellesnevner, men det er ofte vanskelig å tidkrevende. Det kan være like greit å bare gange sammen de to nevnerne, da får du felles nevner og den metoden virker alltid. Ulempen er at man (kanskje) må jobbe med høyere tall en man hadde trengt.

[tex]\frac{a}{b} + \frac{c}{d} = \frac{ad}{bd} + \frac{bc}{bd} = \frac{ad+bc}{bd}[/tex]

Det vi gjør nå, er å bruke en metode for å finne en fellesnevner som alltid virker. Du ganger den ene brøken oppe og nede med nevner til den andre brøken. Klarer du å se at brøken min blir riktig? Du kan se at i den mellomste leddet at du kan stryke d i den første brøken og b i den andre, men det er vi ikke interessert i, vi vil ha fellesnevner :)

I det første tilfellet så blir fellesnevneren 170. Prøv å se om du finner ut noe, hvis ikke så spør du bare på nytt :)
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
amylou
Fibonacci
Fibonacci

7/17 + 3/10 = 7*10/17*10 + 3*17/10*17 = 70/170 + 51/170 = 121/170. er det riktig at 121/170 kan forkortes til 1 49/170 ??

:)
Dinithion
Hilbert
Hilbert

121/170 kan ikke forkortes. Det kan man (med noe trening) se ved at:

[tex]\frac{121}{170} = \frac{11\cdot 11}{17 \cdot 10}[/tex]
og 11 og 17 er primtall, så da får man ikke gjort så mye. I tillegg er 121 mindre enn 170, så man kan ikke skrive det som en uekte brøk heller. Ellers er utregningen er riktig :D

Det blir tilsvarende på de andre oppgavene, også den med x. Da må du bare lage en brøk av x-en. F.eks:

[tex]x = \frac{10x}{10}[/tex] :)
anaho
Pytagoras
Pytagoras

amylou wrote:Noen som kan hjelpe meg ? Har glemt en del av dette, og vi skal snart ha matteprøve.. Vi har forresten ikke hatt om sannsynlighetsregning enda, så jeg trenger litt hjelp til å skjønne det.

1. a) (regn ut brøken, og forkort om mulig)
7/17 + 3/10 =

b) (regn ut brøken, og forkort om mulig)
7/12 - 2/9 =

3. I en eske er det helt like penner bortsett fra fargen de skriver med. Det er seksten som skriver rødt, tolv skriver grønt, fjorten som skriver blått og seks som skriver svart. Stine trekker en penn.
a) hvor stor sannsynlighet er det for at hun trekker en som skriver rødt?
b) hvor stor sannsynlighet er det for at hun trekker en som skriver grønt?
c) hvor stor sannsynlighet er det for at hun trekker en som skriver svart?
d) hvor stor sannsynlighet er det for at hun trekker en som skriver blått?

4. trekant ABC er rettvinklet. Vinkel C = 90grader. CD står normalt på AB. DB=2cm, og CD = 4cm. Hvor lang er AD? Vis utregning.

5. I en barnehage er 1/3 av barna fem år. 3/5 av femåringene er gutter. Hvor stor del av barna i barnehagen er fem år gamle gutter?
(Denne fikk vi på matte tentamen i fjor, og jeg sliter sykt med å forstå hvordan man regner ut dette...)
I oppgave b skal du først finne en fellesnevner. En fellesnevner mellom 12 og 9 er 36.

Vi har to metoder for å regne ut brøker, en av metodene er den som er nevnt i din lærebok, og en annen metode er som følgende:

7/12-2/9= /36

Nå tenker vi slik:

Vi tenker på det første leddet vi har, og det er 7/12. Vi går fram slik:

Vi deler 36 på 12.

36/12= 3

Vi har 7 over brøktegnet og dette ganger vi med det tallet vi fikk, nemlig 3.

3*7= 21.

Dermed står det nå:

-2/9= 21/36

Nå tar vi oss av det andre leddet, som er -2/9.

Vi gjør akkurat på samme måte. Vi har 9 under brøkstreken og vi deler 36 på 9.

36/9= 4

Så ganger vi 4 med -2. Da får vi: 4*(-2)= -8.

Nå har vi tatt oss av alle leddene i regnestykket og står igjen med:

21-8/36= 13/36

Svaret er altså 13/36.

Vi kan bruke også den andre metoden, men jeg liker denne metoden best, bare så du vet det.

Vi har regnestykket:

7/12 - 2/9=

Nå sier ungdomsskolematten at vi skal finne en fellesnevner. Nå er spørsmålet hva kan vi gange 9 med og 12 med for å få en felles faktor for begge tallene?

Jeg kommer med en gang fram til, både på grunn av trening og mye løsning av ungdomsskolematematikkoppgaver, at det må være 36.

La meg teste denne påstanden:

36/9= 4

36/12= 3

Dermed må min påstand stemme!

36 er felles faktoren.

Vi må gange 4 med 9 for å få 36 under brøkstreken.
Vi må gange 3 med 12 for å få 36 under brøkstreken. For hele hensikten med denne type regning jo er å få fellesnevneren 36.

Dermed:

7/12 - 2/9=

Til forskjell fra den andre regnemetoden, blir det her mye tall og ingen deling, alt ganges:

(7*3)/(12*3) - (2*4)/(9*4)=

21/36 - 8/36=

Nå som vi har felles faktor på begge sider, kan vi slå sammen brøkstrekene, og da blir det:

21 - 8/36= 13/36

Jeg er ikke så flink i sannsynlighet, men jeg får prøve meg og jeg håper noen kan rette på meg hvis jeg tok feil eller gjorde noe galt:

3.

a)

Vi har 16 penn som skriver rødt, og Stine trekker ut en tilfeldig. Da blir sansynligheten:

1/16

b)

Det er 12 penn som skriver grønt, og Stine trekker ut en tilfeldig. Da blir sannsynligheten:

1/12

c)

14 penn skriver blått, og Stine trekker ut en tilfeldig.

Da blir sannsynligheten:

1/6

d)

1/14

Jeg har nesten glemt geometri.

Bare hvis jeg får med meg hva formelen igjen var, kanskje jeg kunne regne ut den andre oppgaven også?

5.

Vi har en barnehage med 1/3. 3/5 av dem er femåringer og vi skal finne ut hvor mange femåringer av gutter er det på barnehagen. Altså hele meningen med oppgaven er å utelukke jentene.

3/5 - 1/3=

Felles faktor mellom 3 og 5 er 15.

3*3/5*3 - 1*5/3*5= 9/15 - 5/15

Nå kan vi slå sammen begge brøkstrekene, og da får vi:

9-5/15= 4/15

Det er det jeg får, kansje jeg har regnet feil? Jeg vet ikke? Men ellers er jeg sikker på b-brøk oppgaven!
anaho
Pytagoras
Pytagoras

amylou wrote:uff.. jeg hater matte. jeg klarer det bare ikke! men men. jeg får vel prøve..

1. a) 7/17 + 3/10 = det er ikke noe felles nevner her ?? 17 går ikke opp i 10 gangeren...

b) 7/12 - 2/9 = enten er jeg veldig dum, ellerså finnes det ikke noe fellesnevner her heller...?!
Tro meg, ditt problem er ikke at du er dum i matematikken. Ditt problem er ikke at du hater matematikken, men ditt problem er at du har en bok som selv ikke gir gode nok forklaringer på det du lurer på.

F. eks hadde jeg også matte og jeg forstod ikke noe. Dette skyldtes at jeg ikke fikk ting forklart godt nok fra læreboka.

Ditt problem er bare en ting, og bare denne tingen:

1. Du vet ikke hva fremgangsmåten for å løse oppgaven er, fordi den ikke er nevnt i boka på en forståelig måte.

Det er hele problemet ditt. Det hjelper ikke hvor mye enn man tenker hvis man ikke forstår hva fremgangsmåten er eller ikke får den godt forklart av læreboka. Hvis du kan fremgangsmåte, selv om du var tre år gammel, så kan du løse alle disse oppgavene. Hvis du ikke kan fremgangsmåten, selv om du er 40 år gammel, du kan ikke løse denne oppgaven!

La meg fortelle deg om en personlig opplevelse. Jeg hadde en lærer i matematikk. Han snakket og snakket om matematikken. Han hadde selv problemer med å forstå matematikken. Han forsøkte med alle midler å skjule dette.

En gang tilfeldigvis fant jeg et løsningsforslag for hele boka vår. Jeg viste det for ham, og han sa ''er det løsningsforslag?'' Han ble skikkelig glad, og det viste seg faktisk at han også ikke kunne tenke uten å vite hva fremgangsmåten er for løsningen av oppgavene, og han ble skikkelig glad da jeg ga ham løsningsforslaget! Jeg løste på en eller annen måte hans problemer!

Jeg ble selv skikkelig irritert og lei meg over en del lærebøker. En lærebok jeg husker fra tidligere år, der stod det forklart fremgangsmåten for å finne det som trengs for en løsning av et bestemt stoff i gram, men så ble jeg bedt om å finne løsningen i mililiter?

Hvordan skal jeg finne ut dette, når læreboka bare hadde forklart hvordan man går fram for å finne det som trengs i gram og ikke i mL eller i mol, osv?

Dette er grunnen til at man begynner å være forvirret og ikke forstå matematikken! Det er ikke alltid alle kan tenke seg fram til en løsning, hvis fremgangsmåten ikke blir forklart for løsningen av en bestemt oppgave!
Post Reply