Derivasjon og integrasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
puddingen
Fibonacci
Fibonacci

Hei og hopp!

Sliter litt med noen oppgaver her, sitter helt fast. Læreren min har fortalt meg om dette nettstedet tidligere, og tenkte jeg kunne prøve å høre om dere har noen forslag :)

------------------------------

[tex]f(x)= sin x + cos x[/tex]

Hva er ligningen for tangenten til grafen f i punktet [tex](-\frac{\pi}{2},f(-\frac{\pi}{2}))[/tex]?

F(x) er jo en rett ligne så vidt jeg kan skjønne, og trodde at en tangent var en rett linje på en kurve eller sirkel. Forstår altså ikke hvordan jeg skal gå fram for å finne ligningen til tangenten her :?

--------------------------------

Neste jeg sliter med er som følger:

[symbol:integral][tex](4x-1) cos x dx[/tex] er lik...

Innbiller meg at det kan være ((2x^2)-x)sin x + c, men er jammen ikke sikker. Noen som har bedre forslag? :D

-------------------------------

Siste hodebry:
Regn ut det bestemte integralet
[symbol:integral][ln2,ln3] (1-(e^x))dx

(fikk ikke helt til Latex-koden her, sorry! Men det skal altså være ln2 nederst og ln3 øverst på integraltegnet, og e^x er e i x-te, men det skjønte dere vel :) )

Regner med at det skal være med en ln i svaret, men det står helt stille for meg på den her :?

------------------------------

Setter veldig stor pris på om noen kan hjelpe meg å løse disse oppgavene, sitter litt fast her, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre videre :(

Sorry at jeg ikke fikk til latexkodene ordentlig, har ingen erfaring med det fra tidligere, men det er jo et veldig greit system for å skrive matteformler på et forum som dette! :)
gabel
Jacobi
Jacobi

[tex]f(x)= sin x + cos x[/tex]

Hva er ligningen for tangenten til grafen f i punktet ([tex]-\frac{\pi}{2},f(-\frac{\pi}{2})[/tex])?

F(x) er jo en rett ligne så vidt jeg kan skjønne, og trodde at en tangent var en rett linje på en kurve eller sirkel. Forstår altså ikke hvordan jeg skal gå fram for å finne ligningen til tangenten her
Ett lite tips til tangenten er at :

[tex]y -f(x_1) = f^{,}(x_1)(x-x_1)[/tex]

På den andre oppgaven med integrale har du at

[tex](2 x^2-x) sin(x)[/tex] deriver denne og så får du : [tex](2 x^2-x) cos(x)+(4 x-1) sin(x)[/tex] da stemmer det nå ikke helt det du har regnet ut.
Post Reply