(x + 4)(2x-3) = (x + 4)(x + 2)
Hvordan skal denne løses?
[symbol:ikke_lik] ":)"...
Avansert likning!
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg liker ikke å gjøre oppgaver for folk, jeg liker å hjelpe folk å gjøre dem selv. Så jeg begynner med å gi deg ett hint. Jeg ville begynt med å gange ut parentesen 
Edit: Jeg endret innlegget. Jeg foreslo først å forenkle utrykket, til det gikk opp for meg at det ikke er lov i dette tilfellet

Edit: Jeg endret innlegget. Jeg foreslo først å forenkle utrykket, til det gikk opp for meg at det ikke er lov i dette tilfellet

Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
-
- Guru
Prøv å samle alt på ei side og faktoriser ut den felles faktoren x+4.
Det er jo slikt vi, som trenger litt ekstra mattehjelp, får forståelse. Ikke bare for hver enkel oppgave, men hele temaer og kapitlerettam wrote:Dinithion wrote:Jeg liker ikke å gjøre oppgaver for folk, jeg liker å hjelpe folk å gjøre dem selv.
Kunne ikke sagt det bedre selv!!!

-
- Riemann
Dermed kan du fremover automatisk poste ut det du har gjort/tenkt selv på forhånd, så får du mye kjappere svar + unødvendig poster som får diskusjoner utenom opprinneling post...Hi im HK wrote:Det er jo slikt vi, som trenger litt ekstra mattehjelp, får forståelse. Ikke bare for hver enkel oppgave, men hele temaer og kapitlerettam wrote:Dinithion wrote:Jeg liker ikke å gjøre oppgaver for folk, jeg liker å hjelpe folk å gjøre dem selv.
Kunne ikke sagt det bedre selv!!!!

Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
For min egen del syns jeg at tilgjengelig fasit for alle oppgaver er svært nyttig når jeg skal lære meg nytt stoff. Det er ofte den eneste måten å få bekreftet eller avkreftet at du har tenkt riktig.ettam wrote:Dinithion wrote:Jeg liker ikke å gjøre oppgaver for folk, jeg liker å hjelpe folk å gjøre dem selv.
Kunne ikke sagt det bedre selv!!!
Enig med plutarco.
Jeg _hater_ bøker uten fasit. Hva er poenget? Regner oppgaver, mulig med misforståelser som jeg selv ikke ser umiddelbart, har ingen fasit å sjekke mot og fortsetter uten å få det oppklart.
Bøker med fasit der du bare har det endelige svaret er heller ikke så bra. Hvis du regner og får feil...
Bøker med fasit der du har fullstendig, grundig gjennomregning er det beste.
Jeg _hater_ bøker uten fasit. Hva er poenget? Regner oppgaver, mulig med misforståelser som jeg selv ikke ser umiddelbart, har ingen fasit å sjekke mot og fortsetter uten å få det oppklart.
Bøker med fasit der du bare har det endelige svaret er heller ikke så bra. Hvis du regner og får feil...
Bøker med fasit der du har fullstendig, grundig gjennomregning er det beste.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu