Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Glem den siste setningen jeg skrev. Du radreduserer på vanlig måte til du får matrisa på redusert echelon form, så istedenfor å bruke pivotkolonnene som basis (som er basis for kolonnerommet), så finner du en løsning på ligninga Ax=0.
plutarco wrote:Glem den siste setningen jeg skrev. Du radreduserer på vanlig måte til du får matrisa på redusert echelon form, så istedenfor å bruke pivotkolonnene som basis (som er basis for kolonnerommet), så finner du en løsning på ligninga Ax=0.
Poenget er å finne et uttrykk for en vektor x som oppfyller ligninga Ax=0 .
Som jeg skrev i forrige post må "z-komponenten" til x være 0. Når du har funnet vektoren x som oppfyller ligninga vil den være en basis for nullrommet dersom det ikke er noen frihetsgrader inn i bildet. Dvs. dersom du har færre ligninger enn ukjente.
plutarco wrote:Poenget er å finne et uttrykk for en vektor x som oppfyller ligninga Ax=0 .
Som jeg skrev i forrige post må "z-komponenten" til x være 0. Når du har funnet vektoren x som oppfyller ligninga vil den være en basis for nullrommet dersom det ikke er noen frihetsgrader inn i bildet. Dvs. dersom du har færre ligninger enn ukjente.