Differensiallikning med Laplacetransformasjon :)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
meCarnival
Riemann
Riemann

Hei...

Jeg har en oppgave jeg tror jeg har løst pga svaret ble passe fint, men håper en eller annen som kan det til å se over... :D

"Bruk Laplacetransformasjonen til å løse differensiallikningen
[tex]y^{,,}+2y^,+2y=2t[/tex] når [tex]y(0) = 0[/tex] og [tex]y^,(0) = 2.[/tex]

Du kan utføre delbrøkoppspaltingen enten med kalkulator eller ved å bruke formelen (Denne står under "Gitt delbrøkoppspalting i min løsning")

I andre linje skal det stå Laplace til 2t, men jeg har regnet med dette videre
Image
Image
Image

Takk for at du så over ;)
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Gustav
Tyrann
Tyrann

Trøste og bære
meCarnival
Riemann
Riemann

Ja, det kan du si... Men tror faktisk jeg har klart den og da blir jeg evt happy fordi den var lang, men var grei oppgave... Jeg er også nøye og liker å få med meg alt jeg gjør og da blir det fort litt utfyllende...

Liker også å notere L{y} enn Y(s)...

Kan du dette pultarco? 8-)
Ingeniørmatematikk IV
Gustav
Tyrann
Tyrann

Kan det ja. Har tilogmed vært stud.ass i matte 4k 8-)
meCarnival
Riemann
Riemann

Ahh, det er små konge da... Vi har ingen studass i matte 4 i år, hittil hvertfall.. Men mulig jeg vil være til neste år hvis det er mulig å opprette det siden jeg går andre året og tar faget nå, men forblir på HiST i tredje året også...

Hypp på å titte over eller var "trøst og bære" = helt på jordet?
Ingeniørmatematikk IV
Gustav
Tyrann
Tyrann

Trøste og bære til størrelsen på utregningen. Har ikke tid til å se over akkurat nå dessverre siden jeg er i ferd med å bli kasta ut fra datasalen jeg sitter på ..
meCarnival
Riemann
Riemann

Ok, håper du eller noen andre kan se over den så fort som mulig da :D...

Ja, den var et stort stykke oppgave, men var siste oppgave på hele øvingene, pleier å være litt større og mer vrine kanskje...

Spørsmål i tillegg:
Noen som vet om noen sted på nettet jeg kan finne forslag på løsninger på for eksempel denne som jeg sliter litt med...

[tex]f(t) = \{\,\,0 \,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\, if \,\, t < 0 \\ \,\,t+1 \,\,\,\,\,\, if \,\, 0 \leq t < 1 \\ \,\,3t-t^2 \,\, if \,\,1 \leq t < 3 \\ \,\,0 \,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\, if \,\,t \geq 3 [/tex]

Her lurer jeg på om < og \leg f.eks betyr det samme når du setter det inn i f(t-a)H(t-a) formelen? Lest litt på det, men står lite om det på blekka vi har fått utdelt...
Ingeniørmatematikk IV
meCarnival
Riemann
Riemann

Fant fasit og jeg hadde riktig gitt :)... Da mangler det bare sånne som står i posten over.. Der trenger jeg nok litt hjelp... ;)
Ingeniørmatematikk IV
Post Reply