Solfaktor

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
prasa93
Descartes
Descartes

Når vi bruker solkrem med solfaktor 10, må det en ti ganger større stråledose til for å gjøre oss solbrente enn hvis vi ikke hadde brukt solkrem. For å oppnå denne beskyttelsen må imidlertid solkremen smøres tykt på. Til en voksen kropp anbefales seks spiseskjeer. De fleste bruker bare 20-50 % av nødvendig mengde når de soler seg. I denne oppgaven går vi ut fra at effekten av solkremen reduseres proporsjonalt med porsjonen.

a) Om sommeren er stråledosene fra sola så store at vinterblek hud kan bli solbrent allerede etter 30 minutter uten beskyttelse. Hvor lenge kan en blek person sole seg uten å bli brent en fin solskinnsdag om sommeren hvor vedkommende bruker solfaktor 10, men bare 20% av anbefalt dose?

b) Hvis personen øker til 50 % dose, hvilken solfaktor bør vedkommende velge for å kunne sole seg fra kl 10.00 til 17.00?
Jeg mener jeg har klart a) ved å ta 30 minutter (0,5 timer) og ganget med 10 for så å ta 20% av det. Dermed ender jeg opp med 1 time.

Men på b) sliter jeg litt med å sette opp! Noen som kan hjelpe?
prasa93
Descartes
Descartes

Bumper denne i håp om svar.
Audunss
Jacobi
Jacobi

7 timer soling er 14 ganger så lenge som du kan sole deg uten solkrem, så du trenger solfaktor 14 om du bruker full dose, men siden du bruker halv dose trenger du faktor 28.
Post Reply