Hei! sliter med en oppgave, som krever at du både regner ut ved hjelp av sammensatt system(newtons lover) og ved konstant mekanisk energi( potensiell energi og kinetisk energi)
Oppgaven er slik:
To lodd med massene 1,0 kg og 1,5 kg er bundet sammen med en tynn tråd som går friksjonsfritt gjennom to faste ringer. Først holder vi det tyngste loddet slik at loddene er i ro i samme høyde. Så tar vi bort hånden, og loddene kommer i bevegelse. Hvor stor frt har loddene når det ene loddet er kommet 0,26 m høyere enn det andre?
Takk for hjelp!
mekanisk energi
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Fibonacci
1. Lag tegning
2. Skriv opp formlene du kan
3. Skriv opp de opplysningene i oppgaven. m, v[sub]0[/sub], v, s, t osv
4. Summer kreftene
[symbol:sum] F = ma
( se på loddene som et helt system )
5. Finn akselerasjonen
6. Sett inn akselerasjonen inn i en av ligningene du skrev opp i punkt 2
( den tidløse )
7. Få farten
8. ???
9. Profitt
HAr ikke lært om mekanisk energi enda, så jeg kan ikke hjelpe deg med potensiel og statisk energi
2. Skriv opp formlene du kan
3. Skriv opp de opplysningene i oppgaven. m, v[sub]0[/sub], v, s, t osv
4. Summer kreftene
[symbol:sum] F = ma
( se på loddene som et helt system )
5. Finn akselerasjonen
6. Sett inn akselerasjonen inn i en av ligningene du skrev opp i punkt 2
( den tidløse )
7. Få farten
8. ???
9. Profitt
HAr ikke lært om mekanisk energi enda, så jeg kan ikke hjelpe deg med potensiel og statisk energi

Takk for framgansmåte! Sliter litt på punkt 4 og 5, prøvde å ta utgangpunktet i det tyngste loddet og si at [symbol:sum] F= S-G=ma, der G= 1,5 *9,8= 14,7
Da får jeg likningen S-14,17=1,5*m
I de fleste andre oppgaver har jeg kunnet finne S ved hjelp av newtons tredje lov, men har har jeg ikke akslerasjonen ved den første klossen!
Da får jeg likningen S-14,17=1,5*m
I de fleste andre oppgaver har jeg kunnet finne S ved hjelp av newtons tredje lov, men har har jeg ikke akslerasjonen ved den første klossen!
-
- Fibonacci
Akselerasjonen til begge klossene er lik, men motsatt rettet.
Samme er snorkraften
Samme er snorkraften

Det første som slår meg, er at det burde være mulig å regnne direkte ved
[tex]\frac{1}{2}mv_1 + mgh_1 = \frac{1}{2}mv_2 + mgh_2[/tex]
Dersom man behandlet det som ett system. Det virker logisk, men jeg har ikke fundert noe særlig over det igrunn.
[tex]\frac{1}{2}mv_1 + mgh_1 = \frac{1}{2}mv_2 + mgh_2[/tex]
Dersom man behandlet det som ett system. Det virker logisk, men jeg har ikke fundert noe særlig over det igrunn.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Ok, nå trur jeg at jeg fant det ut;)
Setter startshøyden lik 0, og høyden ved a lik 0,13. Høyden ved b blir da -0,13
Akslerasjonen og farten ved kloss a vil bli negativ hvis jeg setter positiv retning nedover. Setter B til venstre i likningen for mekanisk energi, og a til høyre.
1/2mv^2+mgh=1/2mv0^2+mgh0
0.75v^2-1.911=-0.5v^2-1.274
v^2=0,5096
v=0,71m/s
Noen som er enige i meg, eller blir det feil å sette opp likningen slik, siden ikke kloss a akkurat er utgangspunktet...
Setter startshøyden lik 0, og høyden ved a lik 0,13. Høyden ved b blir da -0,13
Akslerasjonen og farten ved kloss a vil bli negativ hvis jeg setter positiv retning nedover. Setter B til venstre i likningen for mekanisk energi, og a til høyre.
1/2mv^2+mgh=1/2mv0^2+mgh0
0.75v^2-1.911=-0.5v^2-1.274
v^2=0,5096
v=0,71m/s
Noen som er enige i meg, eller blir det feil å sette opp likningen slik, siden ikke kloss a akkurat er utgangspunktet...