Prøve i R2 - Trigonometriske ligninger og funksjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Den kommer visst litt sent, men jeg har helt glemt det. Poster i hvertfall prøven, tradisjonen tro, så får de benytte seg av det, de som vil. :)

Oppgave 1
a)
Finn de eksakte løsningene til ligningen
[tex]6 \cos x - 3 \sqrt 3 = 0, \ \ \ \ \ x \in \left[-\pi , \pi \right \rangle[/tex]

b)
Løs ligningen ved regning
[tex]4 \sin \left( 2 \pi x - \frac{\pi}{6}\right) = -2, \ \ \ \ \ x \in \left[ 0, \pi \right \rangle[/tex]

c)
Finn den eksakte verdien til til [tex]\sin v[/tex] når
[tex]\cos v = -\frac23 , \ \ \ \ \ v \in \left[ 180^o , 270^o \right][/tex].
For å få full uttelling må du kort forklare/vise hvordan du finner fortegnet til [tex]\sin v[/tex].


Oppgave 2
Løs ligningene med regning.
a)
[tex]5 \sin ^2 x + 4 \sin x = 1 , \ \ \ \ \ x \in \left[ 0^o , 360^o\right \rangle[/tex]

b)
[tex]3 \sin x - 2 \cos x = 2 , \ \ \ \ \ x \in \left[0 , 2 \pi \right \rangle[/tex]


Oppgave 3
Deriver funksjonene.
a)
[tex]f(x) = 2x^2 - \tan \pi x[/tex]

b)
[tex]g(x) = \cos (x^2 + \pi )[/tex]


Oppgave 4
Noen elever har hengt et lodd i en fjær i taket. Loddet henger i likevektsposisjonen før Kevin trekker i loddet og slipper det. Etter [tex]t[/tex] sekunder regner elevene med at loddet har en høyde over gulvet som er gitt ved
[tex]h(t) = -50 \cos (\pi t) + 150[/tex]

Høyden er her målt i centimeter.

a)
Finn den største og den minste høyden til loddet.

b)
Hvor mange cm trakk Kevin loddet ned?

c)
Finn perioden til denne svingningen.

d)
Skisser grafen til [tex]h(t)[/tex] for [tex]t\in \left[0,5\right][/tex].

e)
Merk av amplitude, likevektslinje og periode på grafen.

Nå viser det seg at svingningene demper seg ganske fort. En mer nøyaktig modell av eksperimentet er derfor
[tex]f(t) = -50e^{-0,1t} \cos (\pi t) + 150[/tex]
der [tex]t[/tex] er sekunder og [tex]f(t)[/tex] er høyden over bakken.

f)
Tegn en grov skisse av [tex]f(t)[/tex] i samme koordinatsystem som [tex]h(t)[/tex]. Bruk stiplet linje (eller ny farge) på [tex]f(t)[/tex] slik at grafene blir lettere å skille.

g)
Vis at
[tex]f^{\prime}(t) = \left(5 \cos (\pi t) + 50 \pi \sin (\pi t)\right) \cdot e^{-0,1t}[/tex]

Tar gjerne tilbakemeldinger. :D
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Takk skal du ha. Har eksamen neste uke så setter virkelig pris på det. Har du fasit og?
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Ser ut til at jeg har rotet bort både løsningsforslaget og min egen besvarelse. Kan få tak i det i løpet av morgendagen. Ellers er det jo bare til å spørre om det er noe du er usikker på. :D
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Hvis du får tak i det så hadde det vært nice. Men det er ikke noe stress, kommer ikke til å gidde å prøve meg på de endå. Uansett burde jeg klare de ganske greit tror jeg.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

FASIT

Oppgave 1
a)

[tex]x = \frac{\pi}{6} \ \vee \ x = -\frac{\pi}{6}[/tex]

b)
[tex]x=0 \ \vee \ x=1 \ \vee \ x=2 \ \vee \ x=3 \ \vee \ x=\frac23 \ \vee \ x=\frac53 \ \vee \ x=\frac83[/tex]

c)
[tex]-\frac{\sqrt 5}{3}[/tex]
Negativt fordi [tex]v[/tex] ligger i 3. kvadrant.


Oppgave 2
a)

[tex]x=11,5^o \ \vee \ x=168.5^o \ \vee \ x=270^o[/tex]

b)
[tex]x=1,18 \ \vee \ x=\pi[/tex]


Oppgave 3
a)

[tex]4x - \frac{\pi}{\cos ^2 (\pi x)}[/tex]

b)
[tex]-2x\sin (x^2 + \pi)[/tex]

Oppgave 4
a)

Største: 200 cm over bakken
Minste: 100 cm over bakken

b)
Han trakk loddet 50 cm ned

c)
Perioden er på 2 sekunder

e) - g) er grafer og "vis at"-oppgaver. De får heller tas hvis det er problemer. :)
mepe
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 296
Registrert: 05/06-2008 09:03

perfekt - takk for det - skal også til eksamen her nu! - så veldig fint med litt friske oppgaver til at trene på! :D
mepe
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 296
Registrert: 05/06-2008 09:03

Har nu løst dem!

- og det var en fin gjennomgang av emnet Trig. ligninger og funksjoner.

Så igjen mange takk for at du la dem ut! :D :D

ett spørgsmål vedr. oppgave 4. Der ser vi at A er negativt.
min terori :Denne Cos funksjon vil oppføre seg stikk mottsatt av en Cos funksjon med positiv A. - og da den ikke ha faseforskydning betyder det at den starter med at falde mot som vanlig at starte med at stige(da CosX vanligvis er positiv fra x={0 -pi/2})

Er dette en terori der holder? - og bør man nevne noe om dette i forbindelse med beregning av Ampituden? - er der noen der har synspunkter på det?

Mepe
Ostbågar
Cayley
Cayley
Innlegg: 86
Registrert: 17/01-2009 20:10

I spørsmål 4 a): Hvordan finner man toppunkt og bunnpunkt for en cosinusfunksjon? For en sinusfunksjon er jo TP i sincx = 1 og BP i sincx = -1. Det burde jo være slik for cosinus også, ikke sant?

Bruker jeg denne metoden for å løse oppgaven får jeg for TP (cos [symbol:pi] t = 1) svaret til å bli 1m, noe som jo er bunnpunktet...
Svar