Krysning av to linjer.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Viper92
Pytagoras
Pytagoras

Hei! Jeg sitter nå med en oppgave som jeg sikkert har gjort i 5 timer nå... Har prøvd det meste, men får det ikke til. Det er to linjer som ligger på tvers av hverandre. Den ene er 10cm og den andre er 8cm. De krysser hverandre 1cm over bakken. Hver av linjene starter i hvert sitt hjørne, men hvordan finner jeg hvor langt det er frem til krysningspunktet?
Dette er bare en liten del av oppgaven, har fremdeles lyst til å tenke litt selv. Trenger bare et lite hint.
Last edited by Viper92 on 05/12-2009 14:22, edited 1 time in total.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

uten at jeg har prøvd, er nok hint 1: formlike trekanter eller hint 2: å plassere ene hjørnet i origo i et koordinatsystem...og lage 2 rette linjer. og finne krysningspkt...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Viper92
Pytagoras
Pytagoras

har tegnet opp hele figuren og i flere deler. to og to trekanter er formlike, men ingen har noen mål jeg kan gå ut ifra for å lage et forhold. Prøvde å lage et likningsett, men det ble bare ball.. Ja har vurdert kordinatsystemet og. har ikke gjort det ennå, men har prøvd å tenke meg frem hvordan jeg må gjøre det, uten at jeg klarte å finne en lur løsning. : S
Viper92
Pytagoras
Pytagoras

Det er jo en mulighet at jeg er helt på bærtur også.. Oppgaven ser slik ut.
To plan ligger på tvers av hverandre mellom to vinkelrette vegger. Planene starter i hvert sitt hjørne (nede på bakken mot veggen, liksom i 90 graderen) Plan a= 8cm plan b= 10cm og krysningspunktet mellom planene er 1cm over bakken. Finn lengen X (som er selve bakken under palnene.)

Kanskje ikke helt perfekt forklart, men håper dere skjønner hva jeg mener..
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

når man tegner dette, er det (de vertikale) linjene som er hhv 8 og 10, eller er det diagonalene?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Det må være de vertikale linjene, for jeg har tegnet dette og om det er diagonalene som er 8 og 10 så vil aldri linjene krysses 1meter over bakken...

EDIT

jeg klarte det :)
Viper92
Pytagoras
Pytagoras

Det er diagonalene. liksom Linje A-C(10m) og B-D(8m) og de krysser hverandre 1m over bakken. vinkel DAB og ABC er 90 grader.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Lignende problem.

http://mathforum.org/library/drmath/view/63168.html

Arealet under stigene er ca 3.96 ca 4meter.
Avstanden mellom stigene er 7.89 meter.

http://www.dump.no/files/b3992135d7ed/S ... blemet.ggb
Viper92
Pytagoras
Pytagoras

Ja, tegningen er vertfall slik som http://mathforum.org/library/drmath/view/63168.html har selv ikke plassert a,b,c og d slik som de har gjort.. fikk ikke åpnet den andre linken. Men hvis vi går ut ifra tegningen i linken. så er EF=1m AD=8m og BC=10m hvordan finner jeg AC??
leste gjennom teksten der, men kom ikke noe lenger...
Viper92
Pytagoras
Pytagoras

Nei.. nå tenker jeg ikke selv lenger... hører bare på hva dere sier.. men takk for linken den ga meg litt ny måte å tenke på nå om dette problemer. Klarte oppgaven nå.
Tusen takk for denne gang! Og vi ses sikkert igjen : P

mvh Gøran
Post Reply