Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
gelali wrote: (hvis da må jo x være lik
svaret blir da
Så du mener ? Du gjør riktig helt til hit. Korrekt svar er x=0.
Jeg kan regne litt videre:
Oppgave 1
c)
Ser at fellesnevner må være 2x(x-1) og ganger hele ligningen med dette. Får da:
Altså må x=0 eller x=5. x kan ikke være 0 pga nevnerne i oppgaven, så x=5 er eneste løsning.
Oppgave 1
d)
som gir løsningene x=2 og x=5.
Ved innsetting i den opprinnelige ligningen finner vi ut at x=2 ikke gjelder, og kun x=5 er riktig.
Last edited by Realist1 on 10/12-2009 14:33, edited 1 time in total.
Oppgave 3
a)
fordi dersom x=6, så må x[sup]2[/sup] være 36, men dersom kun x[sup]2[/sup] = 36 er gitt, så kan x være -6.
b)
Sier vel egentlig seg selv. At vektorene er parallelle sier ingenting om hvor store de er i forhold til hverandre. Men når en vektor er lik en annen vektor ganger et tall k (i dette tilfelle k=5), så må de være parallelle.
c
Vet ikke hvor mye man skal utdype denne. Dette lærer man vel som en generell regel i R1. Kan eventuelt vise det ved å gi vektorene verdier og gange sammen.
svaret blir da
kordan får du x=0?
Dette er ikke Aschehougs offisielle terminprøve, men læreren min har laget den. Her følger den siste oppgaven på del 1, del 2 kommer etterhvert!
svaret blir da
kordan får du x=0?
Vi har en potensregel som sier at et hvert tall opphøyd i 0 blir lik 1. Generelt: .
Mulig det kun gjelder når a er et positivt tall, er litt usikker når a<0. Men det gjelder i alle fall for a=10.
Litt mer strukturert og matematisk løsning:
ettersom lg1=0.
gelali wrote:
Oppgave 1
d)
som gir løsningene x=2 og x=5.
Her må man sette prøve for svarene.
for x=2 får vi:
Vs
Hs:2
for x=5 får vi:
Vs
hs=5
det betyr at vs=hs for x=5, dermed er svaret x=5
Helt riktig! Jeg så det selv, litt for sent. Bra observert!