Hvorfor Matematikk ? - Sigurd Wenner

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Boken kan leses her

Hvorfor matte ?

hvorfor fungerer ikke hotlinking?

http://www.matematikk.net/ressurser/bid ... _matte.pdf[

Noen andre som har lest boken?

Likte godt boken, men det kan ha med at jeg liker barnslige tegninger og matte. Noe av matten var veldig overfladisk, og forklaringene var dummet ned litt for kraftig.Selv om jeg bare går på vidergående følte jeg at mye var rettet for yngre personer eller personer uten realfagmatte på vidergående.

Men meningen med boken var vell å vekke interese for matte og det har den!

Synd at ikke det var fotnoter slik at vi fikk smake mer av den nydelige matematikken.

Noen som har mer info om sannsynlighet og statistik modellene han tar opp?

Med tanke på fordelingen for første kastet i lotto, Sannsynligheten for nabotall i lotto og når to personer spiller mot hverandre i hvilket som helst spill.
Last edited by Nebuchadnezzar on 20/11-2009 00:16, edited 2 times in total.
Realist1
Euclid
Euclid

Ang. linkingen:

Code: Select all

[url="URL HER"]Beskrivelse :)[/url]
edahl
Cantor
Cantor

Fin bok, den skal jeg lese.
nzqrc
Fibonacci
Fibonacci

Takk for kommentaren, Nebuchadnezzar! Du har helt rett, nivået var faktisk fra begynnelsen av ment for at ungdomsskoleelever skulle forstå prinsippene, men jeg klarte dessverre ikke å være konsekvent med dette utover i teksten, så noe blir for lett for noen mens andre ting for vanskelig for andre.

Jeg prøvde å stort sett inkludere navnene på metodene og fenomenene som blir nevnt, slik at de kan googles for å finne ut mer om dem, men eksempelet du nevner er en av tingene i teksten jeg vet minst om.

Faktisk var det en professor som fortalte meg om akkurat de artige statistikkfenomenene casually. :wink: Det er nokså obskure ting, og jeg har ikke klart å finne ut noe mer om den sistnevnte, som for øvrig er en av mange fenomener som kalles "arcsinus-loven". Sannsynligheten for nabotall i lotto kan regnes ut med et komplisert utfallsdiagram, men jeg har blitt så lat med årene at jeg sannsynligvis ville laget et program for å gjøre det for meg.
Post Reply