Vinkel mellom linje og polarkurve

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
krje1980
Leibniz
Leibniz

Oppgave:

Finn vinklene hvor den rette linjen θ = [symbol:pi] /4 krysser polarkurven r = 1 + sin(θ).

Forslag:

Vi har her at r = 1 + sin(θ). Den deriverte av r er cos(θ). Bruker formel for å finne vinkel og får:

tan(Ψ) = r/r' = (1 + sin(θ)) / cos (θ).

Setter inn θ = [symbol:pi] / 4 og får:

tan(Ψ) = 1 + [symbol:rot] 2

Ψ = (3/8)* [symbol:pi]

Dette svaret står også i fasiten. Men i fasiten står det at oppgaven også har løsningen Ψ = (-1/8)* [symbol:pi]

Jeg forstår ikke helt hva som er logikken bak denne andre løsningen. Jeg ser jo at dersom man tar min løsning og trekker fra [symbol:pi] /2 får man den andre løsningen. Men hvorfor skal man trekke fra akkurat dette? Boken forklarer dette ganske lite i dybden, så jeg setter pris på om noen kan forklare på en grei og pedagogisk måte hva som er tankegangen bak løsning nummer 2.
Gustav
Tyrann
Tyrann

Det du sikkert har glemt er at den rette linjen med vinkel [tex]\frac{\pi}{4}[/tex] også er en rett linje med vinkel [tex]\frac{\pi}{4}+\pi[/tex], hvis du skjønner hva jeg mener...
krje1980
Leibniz
Leibniz

plutarco wrote:Det du sikkert har glemt er at den rette linjen med vinkel [tex]\frac{\pi}{4}[/tex] også er en rett linje med vinkel [tex]\frac{\pi}{4}+\pi[/tex], hvis du skjønner hva jeg mener...
Hei, takk for svar. Ja, nå forstår jeg problemstillingen :). Tusen takk!
Post Reply