Vektor kalkulus
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Ramanujan
Tar kurset MEK1100 - Feltteori og vektoranalyse på universitet i oslo og har så langt et inntrykk av at kurset lider av et dårlig kompendium. Slik som jeg har forstått det så er temaen som blir tatt opp hovedsakelig temaet fra vektor kalkulus. Så jeg lurte på om det var noen her som hadde tatt MEK1100 tidligere og kan annbefale noen andre ressurser for læring? Eller eventuelt om noen kunne anbefale noen gode bøker innenfor temaet vektor kalkulus? 

[tex]\small{\text{atm: fys1120, ast1100, mat1120, mat2410 \ . Prev: mat1110, fys-mek1110, mek1100, mat1100, mat-inf1100, inf1100}}[/tex]
Hvis du vil ha en bok som kort og konsist presenterer temaene og har en del oppgaver du kan bryne deg på, annbefaler jeg Schaum's Outline Series Vector Analysis. Jeg brukte den da jeg lærte om gradienter, curl, divergens, kurvlineære koordinater og tensoranalyse. (Boken har også en introduksjon til tensoranalyse).
Boken inneholder også oppgaver med løsninger som viser deg åssen du angriper ulike problemstillinger. 480 løste oppgaver og en oppgavesamling med fasit til hvert emne.
Du kan se på customer reviews her:
http://www.amazon.com/Schaums-Outlines- ... 007060228X
Boken inneholder også oppgaver med løsninger som viser deg åssen du angriper ulike problemstillinger. 480 løste oppgaver og en oppgavesamling med fasit til hvert emne.
Du kan se på customer reviews her:
http://www.amazon.com/Schaums-Outlines- ... 007060228X
Jeg har ikke noe konkret å anbefale, men anbefaler deg å ta en titt innom matematisk bibliotek i 2etg på Niels Henrik Abels hus. De har en del om vektorkalkulus, og det kan være en idé å låne noen bøker før du bestemmer deg for å kjøpe en.
(Matematisk Bibliotek anbefales virkelig uansett. Du kan f.eks bla i Eulers bøker på latin
)
(Matematisk Bibliotek anbefales virkelig uansett. Du kan f.eks bla i Eulers bøker på latin

Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Hvor befinner disse husene seg? Jeg skal til Oslo om noen uker of får kanskje muligheten til å besøke dem.
Disse husene er bygninger på UiOs campus på Blindern.espen180 wrote:Hvor befinner disse husene seg? Jeg skal til Oslo om noen uker of får kanskje muligheten til å besøke dem.
For øvrig finner du tilsvarende utvalg av bøker på biblioteket i hovedbygningen på Gløshaugen. (dvs. den aller eldste mot Samfundet) Mattebøkene er i for øvrig i kjelleren/underetasjen.
Takker så meget. Flaks at Oslohuset er nær Blindern.
-
- Ramanujan
Heftig!FredrikM wrote:(Matematisk Bibliotek anbefales virkelig uansett. Du kan f.eks bla i Eulers bøker på latin)

[tex]\small{\text{atm: fys1120, ast1100, mat1120, mat2410 \ . Prev: mat1110, fys-mek1110, mek1100, mat1100, mat-inf1100, inf1100}}[/tex]