Kjemispørsmål

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

1) Han tilsetter BTB og observerer at væsken blir gul.
Om BTB gjør væsken gul snakker vi om en syre.

2) Han tilsetter en sinkbit og ser at det bruser.
Sink bruser når det kommer i kontakt med saltsyre (HCl) og danner hydrogengass.
Dette er en syre og stemmer derfor med BTB-testen.

3) Han tilsetter litt sølvnitrat og det kommer et hvitt bunnfall.
AgNO[sub]3[/sub][sup]-[/sup] reagerer med HCl og danner AgCl (Sølvklorid) som er uløselig i vann.

Ag[sup]+[/sup] + NO[sub]3[/sub][sup]2-[/sup] + H[sup]+[/sup] + Cl[sup]-[/sup] --> AgCl(s) + NO[sub]3[/sub][sup]2-[/sup](aq) + H[sup]+[/sup](aq)

s = fast stoff
aq = løst i vann

Jeg tror Pål fant en flaske med saltsyre (HCl). :)
Gjest

knuteska skrev:1) Han tilsetter BTB og observerer at væsken blir gul.
Om BTB gjør væsken gul snakker vi om en syre.

2) Han tilsetter en sinkbit og ser at det bruser.
Sink bruser når det kommer i kontakt med saltsyre (HCl) og danner hydrogengass.
Dette er en syre og stemmer derfor med BTB-testen.

3) Han tilsetter litt sølvnitrat og det kommer et hvitt bunnfall.
AgNO[sub]3[/sub][sup]-[/sup] reagerer med HCl og danner AgCl (Sølvklorid) som er uløselig i vann.

Ag[sup]+[/sup] + NO[sub]3[/sub][sup]2-[/sup] + H[sup]+[/sup] + Cl[sup]-[/sup] --> AgCl(s) + NO[sub]3[/sub][sup]2-[/sup](aq) + H[sup]+[/sup](aq)

s = fast stoff
aq = løst i vann

Jeg tror Pål fant en flaske med saltsyre (HCl). :)
Takker, var egentlig det jeg kom frem til. Var stødig på det helt til den siste der jeg ble usikker. takk for hjelpen :wink:
Gjest

Kjemiungen skrev:Vil nødig forsøple forumet med enda et kjemispørsmål, men jeg lurer litt på følgende ting:
"lurer"- is this for real?
essvingen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 26/11-2009 18:51
Sted: Moss

Jeg finner ikke noe skikkelig kjemi-forum på nettet, så jeg slenger ut et lite spørsmål her jeg også:

Dersom jeg har nitrogenoksid, og blander det med vann, får jeg da salpetersyre? Eller er jeg helt på jordet nå? Skal skrive en særemneaktig oppgave om salpetersyre, og har funnet ut at fremstillingsprosessen innefatter fremstilling av NO, men jeg finner ikke ut hvordan den blir til HNO3.

Tenkte at reaksjonslikninga ble noe sånt:

2NO + H2O -> 2HNO3

ps.: er det noen som kjenner til noen gode kjemiforum på nettet? Fint hvis det er norsk!
1. krøn 11, 22
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

realisten.com
(dette sier jeg med tillatelse da dette forumet satser på matematikk)
Oddis88
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 320
Registrert: 04/02-2010 14:43
Sted: oslo

Vel. Det er da saltsyre på den flasken. sink og saltsyre reagerer til å bli hydrogengass (knallgass om du vil)

sølvnitrat reagerer også med saltsyre. Men her skapes det "skum" pga av den negative logoritmen av H3io+ Ioner. (PH) (tror jeg)




Håper det hjalp litt.. Det tekniske kan du se litt på selv :)

Ser at dette ble grundig forklart av mennesker med mye mere kompetanse:)
Svar