Noen her som har peiling på termo fysikk? Har grublet på dette her i dager nå!:S:S
Har noe par oppgaver som jeg sliter med... Trenger hjelp til å lære nye metoder... Eller noe nettsider som jeg kan lese om. Boka står ikke så mye forklart. Trenger mer eksempler.
har en oppgaver som lyder slik:
En fryseboks virker som en varmepumpe med effektfaktoren 3. Du setter ei bøtte med 10liter vann med temp. 5C ned i boksen. Etter en tid er alt vannet frosset, og temp. er blitt -18C.
1) hvor mye energi har du hentet fra vannet? og hvor mye elektrisk energi har du brukt?
2 Hvor mye energi er avgitt til omgivelsen i denne prosessen?
Jeg tenkte å bruke Q[sub]h[/sub] = Q[sub]L[/sub] +W
har da (Q[sub]H[/sub] / W ) = 3
Så hvordan kan jeg løse det nå? og hva trenger jeg å vite? for å løse det
Takk så mye!
fysikk/termo
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Vi har at energien avgitt til omgivelsene ([tex]Q_H[/tex]) er gitt ved
[tex]Q_H =Q_C+W[/tex] (der [tex]Q_C[/tex] er energien man "trekker ut" fra vannet)
Effektgraden er
[tex]COP=\frac{Q_C}{W}=3[/tex], så
[tex]Q_H=Q_C+\frac13 Q_C=\frac43 Q_C[/tex]
Har du først funnet [tex]Q_C[/tex] har du funnet alle størrelsene som oppgaven spør etter.
[tex]Q_C[/tex] kan du vel finne ved å bruke blant annet varmekapasiteten til vann. (for temperaturendringen +5 til 0 grader).
Videre må du vel ta hensyn til faseovergangen vann/is. Tabell for dette er her: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... se.html#c1
Så må du bruke varmekapasiteten til is for den siste temperaturendring fra 0 til -18 grader. Summerer du alt dette skulle du kunne finne [tex]Q_C[/tex]
[tex]Q_H =Q_C+W[/tex] (der [tex]Q_C[/tex] er energien man "trekker ut" fra vannet)
Effektgraden er
[tex]COP=\frac{Q_C}{W}=3[/tex], så
[tex]Q_H=Q_C+\frac13 Q_C=\frac43 Q_C[/tex]
Har du først funnet [tex]Q_C[/tex] har du funnet alle størrelsene som oppgaven spør etter.
[tex]Q_C[/tex] kan du vel finne ved å bruke blant annet varmekapasiteten til vann. (for temperaturendringen +5 til 0 grader).
Videre må du vel ta hensyn til faseovergangen vann/is. Tabell for dette er her: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... se.html#c1
Så må du bruke varmekapasiteten til is for den siste temperaturendring fra 0 til -18 grader. Summerer du alt dette skulle du kunne finne [tex]Q_C[/tex]
[tex]Q_C[/tex] er den energien du på en måte trekker ut av vannet for å oppnå is med temperatur -18 grader Celsius, altså den endringen av indre energi til vannet i fryseren.CosPi skrev:Hva er Q[sub]c[/sub] jeg fant ut da at varmekapasiteten blir da ca 209J
med å bruke Q=cm(delta)t
hva skjer nå?
Er det [tex]Q_L[/tex] du har brukt for denne...? I så fall er det det samme.
Du må beregne hvor mye energi som må til for å øke temperaturen til 20 liter is med 18 grader. Da bruker du varmekapasiteten til is.
Så må du beregne hvor mye energi som må til for å gjøre om 20 liter is til 20 liter vann, og da bruker du den tabellen som jeg linka til i mitt forrige innlegg.
Så må du beregne hvor mye energi som må til for å varme opp 20 liter vann fra 0 til 5 grader Celsius og fa bruker du varmekapasiteten til vann.
Summerer du disse tre energiene, vil du få [tex]Q_C[/tex], og da er både W og Q_H gitt fra ligningene som jeg oppga i mitt forrige innlegg.
Sist redigert av Gustav den 24/02-2010 22:12, redigert 2 ganger totalt.
Termofysikk kan være litt forvirrende og vanskelig, men det er desto artigere når du får et grep om stoffet.
Grunnen til at jeg brukte [tex]Q_C[/tex] og [tex]Q_H [/tex] er at C står for "cold" og H for "hot".
Varmekapasiteten til f.eks. vann sier noe om hvor mye energi som man må tilføre 1 kg vann for å øke temperaturen med 1 grad. Så hvis du reverserer tankegangen kan du regne ut hvor mye energi du på en måte må fjerne fra vannet for at temperaturen skal synke med 1 grad. Da vil denne energien overføres til de såkalte omgivelsene.
I faseovergangen kreves det også energi, f.eks. må man tilføre energi for å smelte is. For å beregne hvor mye energi som kreves for å smelte 1 kg av en fast stoff, er det utregnet egne tabeller.
Grunnen til at jeg brukte [tex]Q_C[/tex] og [tex]Q_H [/tex] er at C står for "cold" og H for "hot".
Varmekapasiteten til f.eks. vann sier noe om hvor mye energi som man må tilføre 1 kg vann for å øke temperaturen med 1 grad. Så hvis du reverserer tankegangen kan du regne ut hvor mye energi du på en måte må fjerne fra vannet for at temperaturen skal synke med 1 grad. Da vil denne energien overføres til de såkalte omgivelsene.
I faseovergangen kreves det også energi, f.eks. må man tilføre energi for å smelte is. For å beregne hvor mye energi som kreves for å smelte 1 kg av en fast stoff, er det utregnet egne tabeller.
Jeg skjønner ikke helt... Jeg prøver å finne noe oppgaver i boka som er lignende...slik at jeg kan se hvordan det ble regnet ut,men fant ikke noe.
Jeg forstår rett og slett ikke...
det er varmekapasiteten som jeg vet at jeg må finne, og jeg vet hva slags metode og former som trengs.. men ellers mer enn det.. har jeg ikke fått grep på. Det står ikke så mye i boka heller.... fysikk forkurs!
Jeg forstår rett og slett ikke...
det er varmekapasiteten som jeg vet at jeg må finne, og jeg vet hva slags metode og former som trengs.. men ellers mer enn det.. har jeg ikke fått grep på. Det står ikke så mye i boka heller.... fysikk forkurs!
Varmekapasiteten er kjent både for is og vann , så det er ikke dette du skal finne nei.CosPi skrev:Jeg skjønner ikke helt... Jeg prøver å finne noe oppgaver i boka som er lignende...slik at jeg kan se hvordan det ble regnet ut,men fant ikke noe.
Jeg forstår rett og slett ikke...
det er varmekapasiteten som jeg vet at jeg må finne, og jeg vet hva slags metode og former som trengs.. men ellers mer enn det.. har jeg ikke fått grep på. Det står ikke så mye i boka heller.... fysikk forkurs!