Kjemi - Syrer og baser

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Hei, jeg driver med kjemi med kapittelet om syrer og baser og trenger hjelp med noen oppgaver.

1) Finn pH i 0,10 M H2SO4 hvis vi antar at syra protolyserer fullstendig i
a) begge trinn
b) første trinn

Jeg klarte b men det er a-oppg jeg sliter med. Hvordan skal jeg regne ut pH når det er 2 protolysetrinn??

2)Skisser en tittrerkurve for titrering av 50,0 mL 0,200 mol/L NaOH med 0,100 mol/L HCl. Beregn pHverdien
a) ved start
b) ved halvtitrerpunktet
c) ved ekvivalenspunktet (like mange mol av syren og basen her)
d) når 1 mL mer syre er tilsatt etter ekvivalenspunktet.
... Her skjønner jeg ikke hvordan jeg skal gå fram.:?. I tillegg til at her er det en sterk base og en sterk syre som reagerer sammen hvordan blir regninga på alt dette da??

3) 80 cm^3 0,10 M NaOH blandes med 160 cm^3 0,020 M Ca(OH)2. Hvor stort volum av 0,15 M HCl går med for å nøytralisere denne blandingen?
... her tenkte jeg at jeg skulle finne stoffmengdene i NaOH og Ca(OH)2 først og så plusse disse to sammen. Deretter tenke at stoffmengden av denne blandingen(NaOH+Ca(OH)2) skulle være lik stoffmengden til HCL og regne ut det nye volumet fra det, men fikk ikke det helt til... :?

Jeg har grublet lenge på disse oppgavene og kommer meg ikke videre=/. Jeg vet dette ikke er en kjemi-side, men håper fortsatt at noen kan hjelpe meg og gi eventuelle forklaringer på hva du/dere gjør underveis for å komme til en mulig løsning. Hadde vært utrolig bra :)

Takker for raske svar!
...
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Ser bare på den første oppgaven.. Hva med å finne K[sub]a[/sub] til HSO[sub]4[/sub][sup]-[/sup]?

.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

fort og gæli:
1)a)
[tex]pH=-\lg(0,2)=0,7[/tex]

b)
Ved EQ. er
[tex][HSO_4^-]=0,1-x[/tex]
[tex][H^+]=x+0,1[/tex]
[tex][SO_4^{2-}]=x[/tex]

[tex]K_a=0,012=\frac{x(0,1+x)}{0,1-x}[/tex]

så kan du løse likninga, husk at [H^+] = x + 0,1
=======================
2)
a)
[tex]pH=14+\lg(0,2)=13,3[/tex]

b)
er ikke noe halv ek.pkt i den forstand her. men finn stoffmengden ved ek. pkt (EQ), og da fås halvtit. pkt ved å dele på 2. pH = 12,8 (mener jeg)

c)
pH =7 ved ek. pkt (EQ). Sjølsagt.

d)
finn stofmengden til 101 ml 0,1 M HCl. finn stoffmengden til 50 ml 0,2 M NaOH. Og deretter overskuddet av syra. Husk V(tot) = 151 ml.
da regner du lett ut pH = 3,2 (trur eg).
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Realist1: I følge kjemitabellen er Ka til HSO4- : 1,2*10^-2 mol/L. Men hvorfor skal jeg finne det og hva hjelper det meg, hva gjør jeg med det?

Janhaa: Du tar -log av 0,2 - hvor får du dette tallet fra og hva gjør du? Hva er reaksjonslikningene deres her? :/
...
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

RKT skrev: Janhaa: Du tar -log av 0,2 - hvor får du dette tallet fra og hva gjør du? Hva er reaksjonslikningene deres her? :/
hvis du har en sterk 2-protisk syre som svovelsyre, så vil jo
[H^+] = 0,1*2 M = 0,2 M
(dette burde være logisk)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Jeg fikk til den første, takk.

Det er den andre jeg sliter med, spesielt hvordan finner jeg pHen ved halvtitreringspunktet?? Og hva er det som skjer der liksom, jeg skjønner det ikke :( ?

Anyone?
...
Chubchub
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 19/01-2010 13:12

Det sier seg selv i ganske stor grad: Ved halvtitrerpunktet er halvparten av reagensen tilsatt. Altså at halvparten av basen er nøytralisert. Dette er mye enklere enn det du tenker deg, tror jeg hvertfal:)
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Reagensen her er NaOH ikke sant, fordi det er den vi titrerer inn? Og du sier halvparten av den er tilsatt dvs at vi har 25 mL igjen av den?

Men hvordan vil du regne ut dette? ?

Håper du/dere kan vise det fordi det sitter jeg skikkelig fast på : :?
...
Chubchub
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 19/01-2010 13:12

Reagensen er syren, det er den vi tilsetter. Tenk deg at halvtitrerpunktet ligger halvveis mellom startpunktet(der vi har 50,0mL 0,2mol/L NaOH og 0mL 0,1mol/L HCl), og ekvivalenspunktet(der vi har 50,0 mL 0,2mol/L NaOH og 100,0mL 0,1mol/L HCl). Siden molariteten til HCl er halvparten av molariteten til NaOH, trenger vi dobbelt så mye HCl for å nøytralisere. Halvtitrerpunktet blir da når vi har nøytralisert halvparten av NaOH. Altså da [tex] [OH^-] [/tex] (konsentrasjonen av OH^-), er 0,1mol/L. Skjønner du det nå?

Og da blir utregningen simpelhen: pH=14+log[tex] [OH^-] [/tex] = 14+log(0,1)= 13
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Hvordan vet du at du har 100 mL HCl ved ekvivalenspunktet? Det står dt jo ikke noen steder i oppg?
...
Chubchub
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 19/01-2010 13:12

Nei, det står ikke i oppgaven. Rent logisk tenkt. NaOH har dobbelt så høy molaritet som HCl. Atlså, får å nøytralisere NaOH må en tilsette dobbelt så mye HCl. Skjønner?
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Er det sånn i alle slike type titrerings-oppgaver?

At volumet av det du tilsetter(her HCl) er det doble av volumet til syren/basen du har i kolben? Siden volumet til NaOH er 50 mL opprinnelig blir volum av tilsatt syre dobbelt ved ekvivalenspunktet, og slik er det i alle andre slike oppgaver og?
...
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Er det sånn i alle slike type titrerings-oppgaver?

At volumet av det du tilsetter(her HCl) er det doble av volumet til syren/basen du har i kolben? Siden volumet til NaOH er 50 mL opprinnelig blir volum av tilsatt syre dobbelt ved ekvivalenspunktet, og slik er det i alle andre slike oppgaver og?
...
Chubchub
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 19/01-2010 13:12

Nei, ikke alltid. Det har ikke direktet noe med volumet å gjøre, heller med konsentrasjonen. Hvis du går veien om mol ser du det lettere.
marriz
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 27/04-2009 20:52

TAKK, jeg lurte på akkurat samme oppgave (2ern). Har sittet og grublet lenge selv, har prøve i morgen!
Svar