Statistikk, defektprosent

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
meCarnival
Riemann
Riemann

Ved produksjon av en type reeler har det viste aeg at 10% av enhetene blir defekte. For å minske defektprosenten blant de enhetene som selges, gjennomgår alle releene en kontroll. Ved denne komtrollen blir enheter som er defekte, kassert med sannsynlighet 0,95, og feilfrie enheter blir kassert med sannsynlighet 0,15.

a) Formuler opplysningene i oppgaven som sannsynligheter (betingede og ubetingede) for D og K. Finn [tex]P\(K\)[/tex].

[tex]P\(D\) = 0,1[/tex]
[tex]P\(K|D\) = 0,95[/tex]
[tex]P\(K|FF\) = 0,15[/tex]

Total sannsynlighet:
[tex]P\(K\) = 0,1 \cdot 0,95 + (1-0,1) \cdot 0,15 = \underline{\underline{0.23}}[/tex]

b) Finn defektprosenten blant releene som selges, og defektprosenten blant de releene som kasseres...

Denne har jeg prøvd meg via et trediagram og sett sannsynligheter for at noe som selges er defekt... Jeg tenkte da det er 1-0,95 = 0,05, men skal vist være 0,65%... Tips på den første så kanksje jeg klarer å fikse den andre selv...

Kan hende at jeg mangler noe på a for min del, eller mistolket noe... Takker for svar :D
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Bayes setning ;)
meCarnival
Riemann
Riemann

Ja, jammen funnet P(K) jo, nei herre... :oops:
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV