Har dette stykket her... Hvorfor blir min måte feil ? Riktige ville vell vært å utføre polynomdivisjon men det vil jeg ikke! Gjort det så mange ganger før at jeg trenger en alternativ måte til å løse denne oppgaven på.
[tex]g(x)=-x^3+3x+2[/tex]
Finn skjæringspunktene mellom [tex]g(x)[/tex] og tangenten i punktet [tex]2[/tex]
[tex] g\left( x \right) = - x^3 + 3x + 2 [/tex]
[tex] g\left( 2 \right) = 0{\rm{ og g^{\prime}}}\left( 2 \right) = - 9 [/tex]
[tex] y = a\left( {x - x_0 } \right) + y_0[/tex]
[tex] y = - 9x + 18 [/tex]
[tex] g\left( x \right) = y [/tex]
[tex] - x^3 + 3x + 2 = - 9x + 18 [/tex]
[tex] \left( {x - 1} \right)^2 \left( {x - 2} \right) = - 9\left( {x - 2} \right) [/tex]
[tex] \left( {x - 1} \right)^2 + 9 = 0 [/tex]
[tex] x^2 + 2x + 10 = 0 [/tex]
[tex] x = - 1 \pm 3I [/tex]
Vet at dette er feil, men kan noen si meg hvorfor jeg ikke kan dele slik ?
Kryssningsunkt funksjon og tangent
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Kan det være at du deler med null her?Nebuchadnezzar wrote: [tex] \left( {x - 1} \right)^2 \left( {x - 2} \right) = - 9\left( {x - 2} \right) [/tex]
[tex] \left( {x - 1} \right)^2 + 9 = 0 [/tex]
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu
Denne overgangen er feil:
[tex] - x^3 + 3x + 2 = - 9x + 18 \Rightarrow \left( {x - 1} \right)^2 \left( {x - 2} \right) = - 9\left( {x - 2} \right) [/tex].
Tredjegradspolynomet på venstresiden er ikke delelig med (x-1).
[tex] - x^3 + 3x + 2 = - 9x + 18 \Rightarrow \left( {x - 1} \right)^2 \left( {x - 2} \right) = - 9\left( {x - 2} \right) [/tex].
Tredjegradspolynomet på venstresiden er ikke delelig med (x-1).
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
-
- Fibonacci
Med forbehold om tullefeil, forstår fortsatt ikke hvorfor dette blir feil.
[tex]\left( {x + 1} \right)^2 \left( {x - 2} \right) = - 9\left( {x - 2} \right) [/tex]
[tex]\left( {x + 1} \right)^2 \left( {x - 2} \right) + 9\left( {x - 2} \right) = 0 [/tex]
[tex] \left( {x - 2} \right)\left( {\left( {x + 1} \right)^2 + 9} \right) = 0 [/tex]
[tex] \left( {x - 2} \right)\left( {x^2 + 2x + 10} \right) = 0 [/tex]
[tex] \left( {x - 2} \right)\left( {x - 1 + 3i} \right)\left( {x - 1 - 3i} \right) = 0 [/tex]
får riktig svar med polynomdivisjon...
OG DER FIKK JEG DET TIL
Virkelig dum slurvefeil, sikkert noen smarte hoder som ser feilen min med en gang.
[tex]\left( {x + 1} \right)^2 \left( {x - 2} \right) = - 9\left( {x - 2} \right) [/tex]
[tex]\left( {x + 1} \right)^2 \left( {x - 2} \right) + 9\left( {x - 2} \right) = 0 [/tex]
[tex] \left( {x - 2} \right)\left( {\left( {x + 1} \right)^2 + 9} \right) = 0 [/tex]
[tex] \left( {x - 2} \right)\left( {x^2 + 2x + 10} \right) = 0 [/tex]
[tex] \left( {x - 2} \right)\left( {x - 1 + 3i} \right)\left( {x - 1 - 3i} \right) = 0 [/tex]
får riktig svar med polynomdivisjon...
OG DER FIKK JEG DET TIL