Problem knyttet til sektor diagram

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
beno
Fibonacci
Fibonacci

Jeg har et problem som noen kanskje kan hjelpe meg med:

Du har en sirkel der radius er kjent. I eksempelet er r = 150.
Du har en en prosent (33,33%) som du regner ut vil bli en vinkel på 120 grader.

Denne sirkelen befinner seg i et koordinatsystem som går fra 0-300 i både x- og y-aksen.

Hvordan kan jeg regne ut krysningspunktet mellom en linje som trekkes ut fra vinkelen, og sirkelen?

Se under for illustrasjon av problemet.

Image
Realist1
Euclid
Euclid

Har du lært om sinus, cosinus, tangens og enhetssirkelen? Med dette kan du ganske lett løse slike oppgaver som dette.
beno
Fibonacci
Fibonacci

Nei, har dessverre ikke hatt noe særlig matte.

Men takket være svaret ditt, wikipedia og wolfram alpha så klarte jeg å løse problemet.

Takker! :)

--------
Edit: Legger ved løsningen hvis andre skulle ha samme problem.

Enhetssirkelen er en sirkel der radiusen er 1 og omkretsen er 2π. Det er vanlig å sette sirkelen i et koordinatsystem, med sentrum i origo (0,0).
Et punkt på enhetssirkelen har koordiantene (cos t, sin t) der t er størrelsen på vinklen. (Kilde Wikipedia).

Det nye punktet vil bli regnet ut i fra en vinkel som begynner langs X aksen. Ved å bytte på koordinatene så får du koordinater som tar utgangspunkt i y aksen. Derfor vil det i mitt tilfelle bli:

(sin t, cos t) [symbol:tilnaermet] {0.86, -0,5}.

For å få de korrekte verdiene i koordinat system {0,0} - {300,300}:

((sin(120) * 150) + 150) , ((cos(120) * 150) + 150)

[symbol:tilnaermet] {280 ,75}

Dette ser ivertfall ut som å stemme.
Post Reply