Forventningsverdi på kalkulator (casio)

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
sfgrevst
Fibonacci
Fibonacci

Hei! Har en eldre CASIO fx-9750G. Har funnet fram til nCr symbolet så jeg klarer fint å regne binomisk/hypergeometrisk fordeling på kalkulatoren, men aner ikke hvordan jeg skal gå fram til å beregne forventningsverdien E(X). Trenger dette til oppgaver hvor k i (P(X = k)) går over et stort område, eks. fra 0 til 600. Har funnet fram til symbolet "∑ (" på kalkulatoren men vet ikke hva syntaksen er. Prøvd mye rart.

Har nå søkt over nettet og lett lenge men finner ikke ut av dette. Noen som vet? På forhånd takk! :)
Realist1
Euclid
Euclid

Er ikke sikker på om jeg forstår nøyaktig hva du skal, men ... prøvd SumSeq (Sum sequence)?
sfgrevst
Fibonacci
Fibonacci

Mulig jeg forklarte meg dårlig, men skal finne forventningsverdien på kalkulatoren uten å måtte sette opp tabell med k-verdier 0,1,2,3 osv. og tilhørende sannsynlighetsverdier for så og regne de sammen X1 x pX1 + X2 x pX2 osv. Om du forstår? Det fordi dette blir veldig tungvindt når k går fra 0 til 600 f.eks. Hvordan fungerer den funksjonen du beskrev der? hvis den løser det er jeg åpen for å bruke den istedet for ∑ ( ...
sirins
Ramanujan
Ramanujan

Skal du finne forventningsverdien til en binomisk fordelt variabel? Den er isåfall lik n*p
Realist1
Euclid
Euclid

Bare sånn helt enkelt for å beskrive funksjonen da. Hvis du skal regne ut:

[tex]\sum_{n=10}^{20} {30 \choose n}[/tex]

Så skriver du på kalkulatoren:

Code: Select all

Sum Seq(30CX,X,10,20,1
eller så var det ...X,1,10,20. Men mener på at 1-tallet kom til slutt. Tanken er at du legger inn uttrykket som skal sommeres, definerer X som variabel, oppgir nedre og øvre summegrense, samt intervallet (som er 1).

Sum og Seq mener jeg ligger på Options og så Calc eller noe slikt. Du må bruke F6 for å bla bort til dem.
Post Reply