Periferivinkel og sentralvinkel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Regner masse oppgaver og får til det meste men mange ganger stopper det bare opp
Oppgave 7.28
Punktene[tex] A, B, C, D[/tex] ligger etter hverandre på en sirkel. Buen [tex]AB[/tex] er [tex]60^o[/tex], og buen [tex]CD[/tex] er [tex]40^o[/tex]. Punktet E er skjæringspunktet mellom [tex]AC[/tex] og [tex]BD[/tex]. Sett buen [tex]AD = 2x [/tex]og buen [tex]BC = 2y[/tex]
a) Vis at [tex]x + y = 130^o [/tex]
b) Regn ut vinkel AEB
Har klart a) Men kunne noen forklare meg hvordan de ville gjort det. Løsningen min var krokete ^^

b) Her står jeg helt fast. Kan være pga at jeg har en dårlig figur.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Realist1
Euclid
Euclid

Nebuchadnezzar wrote:Regner masse oppgaver og får til det meste men mange ganger stopper det bare opp
Oppgave 7.28
Punktene[tex] A, B, C, D[/tex] ligger etter hverandre på en sirkel. Buen [tex]AB[/tex] er [tex]60^o[/tex], og buen [tex]CD[/tex] er [tex]40^o[/tex]. Punktet E er skjæringspunktet mellom [tex]AC[/tex] og [tex]BD[/tex]. Sett buen [tex]AD = 2x [/tex]og buen [tex]BC = 2y[/tex]
a) Vis at [tex]x + y = 130^o [/tex]
b) Regn ut vinkel AEB
Har klart a) Men kunne noen forklare meg hvordan de ville gjort det. Løsningen min var krokete ^^

b) Her står jeg helt fast. Kan være pga at jeg har en dårlig figur.
Må tenke litt på b)-en. a) kan vises veldig enkelt:

Buen AB=60 og CD=40. Da må BC+AD=360-(60+40)=260

altså BC+AD=260

Vi fikk oppgitt at BC=2y og AD=2x, så vi får jo da:

[tex]2x+2y=2(x+y)=260[/tex]

[tex]x+y = \frac{260}{2} = 130[/tex]
Post Reply